0 329 سه شنبه 10 مهر 12:47 دسته مطلب :دسته اخبار حاما کد مطلب : 6716
مطالبات بازنشستگان

زهرا زمانی

مطالبات بازنشستگان

بر اساس ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، بازنشستگی، اشتغال نداشتن بیمه‌شده به کار به دلیل رسیدن به سن بازنشستگی تعریف شده‌است.

ایـران امـروز جامعـه‌ای پیچیـده و تمایزیافتـه اسـت. سـاختار اجتماعـی ِ ایـران زمانـه مـا متشـکل از اقشـار و گروه‌هـای متعـددی اسـت بـا عالیـق و منافـع متفـاوت کـه می‌تواننـد حـول عناصـر کانونـی مختلفـی همچـون جایـگاه اقتصـادی، منزلـت اجتماعـی، تمایـلات فکـری و سیاسـی، سـبک زندگـی، سـن، جنـس و بسـیاری از دیگـر عناصـر هویت‌بخـش بــه اتحــاد و تشــکل دســت یابنــد و کنش‌هــای هدفمنــدی را بــرای پیگیــری اهــداف و تأمیــن منافــع خــود در پیــش گیرنــد. ایــن تمایــز و پیچیدگــی ســاختار اجتماعــی گاه حتـی سـبب می‌شـود منافـع اقشـار مختلـف در برابـر هـم قـرار گیرنـد و تحقـق اهـداف یکــی از آن‌هــا منافــع دیگــران را تحت‌الشــعاع قــراردهــد. برنامه‌ریــزی و سیاســت‌گذاری اجتماعـی بـاهـدف بیشـینه سـاختن خبرعمومـی مسـتلزم آگاهـی از مطالبـات و تمایـات اقشـار مختلـف جامعـه و کوشـش بـرای برقـراری تعـادل میـان مطالبـات متنـوع موجـود و امکانـات محـدود در دسـترس اسـت. عوامــل متعــددی ازجملــه هماهنگــی نســبی پایــگاه اقتصــادی و وضعیــت ســنی کسـانی کـه در جایـگاه «بازنشسـته» قـرار می‌گیرنـد، امـکان شـکل‌گیری نوعـی وحـدت و همبســتگی را بــرای بازنشســتگان حــول منافــع مشترک‌شــان پدیــد مــی‌آورد. آگاهــی بازنشســتگان از منافــع مشــترکی کــه ناشــی از موقعیــت اجتماعــی همســان آن‌هاســت، می‌توانــد بخش‌هایــی از بازنشســتگان را برانگیــزد تــا دســت بــه کنــش جمعــی بــرای تحقــق منافــع مشترک‌شــان بزننــد. در ایــن حالــت آنــان یکــی از اقشــار یــا گروه‌هــای فعــال در عرصــه سیاســی و اجتماعــی جامعه‌انــد کــه می‌کوشــند از امکانــات و ابزارهــای در دســترس خــود بــرای تأمیــن منافــع جمعی‌شــان اســتفاده کننــد. تجمعــات اعتراضــی بازنشســتگان، رویــدادی کــه در طــول ســال‌های اخیــر مکــرراً اتفــاق افتــاده، یکــی از نمونه‌هــای بــارز ایــن کنشــگری اجتماعــی اســت. شــکل‌گیری تجمعــات اعتراضــی بــا مشــارکت فعــال بازنشســتگان حاکــی از وجــود نارضایتی‌هایـی از مطالبـات تحقق‌نیافتـه در میـان آن‌هاسـت؛ امـا ایـن مطالبـات کدام‌انـد؟ پاسـخ کلـی ایـن پرسـش را دسـت‌کم بـا مـرور شـعارهایی کـه بازنشسـتگان در تجمعـات اعتراضـی خـود سـر می‌دهنـد، می‌تـوان تـا حـدودی پیـدا کـرد.

نظــام بازنشســتگی در ایــران، نظــام گســترده‌ای اســت و از صندوق‌هــای عمومــی و اختصاصــی متعــددی تشکیل‌شــده اســت؛ بــه گــزارش مرکــز پژوهش‌هــای مجلــس(1396)، نظــام مذکــور از 4 صنــدوق بــزرگ و 1۴ صنــدوق کوچــک تشکیل‌شــده اســت بــه احتســاب بیمه‌شــدگان اصلــی و تبعــی، ایــن صندوق‌هــا جمعــا بیــش از 55 میلیــون نفـر را تحـت پوشـش خـود قـرار داده‌انـد کـه حـدود 69 درصـد از جمعیـت کشـور را در برمی‌گیــرد. براســاس آمارهــای موجــود در ســال 1395 دو صنــدوق تأمیــن اجتماعــی و بازنشستگی‌کشــوری بیــش از 85 درصــد از جمعیــت تحت‌پوشــش بیمه‌هــای بازنشســتگی را از آن خودکرده‌انــد. ایــن دو صنــدوق ازنظــر قدمــت نیــز در جایگاهــی بســیار فراتــر از ســایر صندوق‌هــا قــرار داشــته‌اند.

 

 

اهم مطالبات بازنشستگان از دولت و نمایندگان و صندوق‌های بازنشستگی

 

1-برگشت لایحه دائمی متناسب سازی حقوق بازنشستگان برمبنای حداقل ۹۰درصد حقوق مشمول کسور شاغل همتراز خود (درجه، رتبه، گروه) به استناد ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه

2-اجرای متناسب سازی سال ۱۴۰۱ برمبنای جز ۳و۴بند (ی) تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ که ۱۴ همت بودجه تعیین شده است.

۹همت برای بازنشستگان کشوری و ۵ همت برای بازنشستگان لشکری

3-افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری برمبنای نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ به موجب ماده ۶۴ و ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری وهمچنین بند پ ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور در برنامه هفتم حذف گردد.

4-پرداخت هرچه سریعتر معوقات احکام گروه بازنشستگان کشوری و ایثارگری سال ۹۹ و احکام بازنشستگان بهداشت و درمان با ضریب ۱/۱۵.

5-تهیه و تنظیم آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری با موضوعیت بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

6-برقراری حق مناطق جنگی بازنشستگان مشمول موضوع بند (ث) و (ج) ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور مانند شاغلین طبق رای عمومی دیوان عدالت اداری کشور وپرداخت آن از زمان تأیید استفساریه نمایندگان مجلس در آذرماه سال ۹۹وابلاغ آن توسط دولت قبل

7-ارتقاء یک مقطع تحصیلی به بازنشستگان ایثارگر رزمنده قبل از اردیبهشت سال ۹۸ که حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس داشتند مانند شاغلین

8-پرداخت رفاهیات قانونی نقدی و غیرنقدی مثل شاغلین هر دستگاه به بازنشستگان کشوری

9-پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان به نحوی که در اثر تورم دچار کمترین افت ارزش ریالی شود

10-تشکیل شورای عالی کانونهای بازنشستگان کشوری برای هماهنگی بیشتر و تسریع در دنبال کردن خواسته ها و فعالیت های قانونی

11-فراهم نمودن زمینه ها و فرصت‌های لازم پس از استقرار عملی فراکسیون بازنشستگان در مجلس؛ برای دعوت از بازنشستگان مجرب و متخصص جهت همکاری در بررسی لوایح و طرح های مربوط به حوزه بازنشستگان کشور

12-سهیم کردن بازنشستگان در صندوق های بازنشستگی به‌عنوان سهام داران هلدینگ ها و شرکت‌های وابسته به این صندوق ها

13-حق مدیریت بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری بر مبنای حداقل ۹۰ درصد حق مدیریت شاغل هم‌تراز پرداخت شود.

14-تصویب واجرای عدالت در پرداخت حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان طبق لایحه جدید یکپارچه سازی و عدالت درپرداخت توسط سازمان اداری واستخدامی کشور ونمایندگان

15-تسری رتبه بندی معلمان به بازنشستگان محترم آموزش و پرورش

 

منابع

کتاب تأملی بر مطالبات بازنشستگان نوشته یاسر باقری/ ریحانه عبدی

کارزار نت

برچسب ها حاما حزب اراده ملت ایران بازنشستگی حقوق بازنشستگان مطالبات بازنشستگان

آخرین اخبار

ضرورت تحول‌خواهی پیش‌شرط تحقق توسعه، اقشارگرایی و اصلاح‌طلبی

لازمه تحقق عملی هر سه گزینه‌ی مطرح‌شده – حزب توسعه‌گرا، حزب اقشارگرا و حزب اصلاح‌طلب – عبور از مسیر تحول‌خواهی است. تا زمانی که تغییر پارادایم اساسی در نوع حکمرانی موجود رخ ندهد، امکان دستیابی به اهداف هر یک از این رویکردها وجود ندارد.

بازتعریف اصلاح‌طلبی و مسیر تحول حزب اراده ملت ایران

دوستان و هموندان ارجمند، آنچه امروز ضرورت برگزاری این همنشینی و هم‌اندیشی در قالب چهارمین پلنوم حزب را محقق ساخت، بازنگری در سیاست‌های حزبی، تحلیل رفتارها و کنش‌های حزب اراده ملت در سال‌های گذشته و تدوین برنامه عملی و راهبردی کنگره آینده است.

برنامه راهبردی حاما: تلفیق جنبش «زن، زندگی، آزادی» با کنش حزبی برای تحول اجتماعی و سیاسی

با توجه به تنش‌های اخیر در مباحثات پلنوم و ضرورت یافتن رویکردی اجماعی و همگرا درون حزب، پیشنهاد می‌شود برنامه‌ی پنج‌ساله یا ده‌ساله‌ی حاما بر محور شعار و آرمان «زن، زندگی، آزادی» تدوین گردد.

حزب اراده ملت ایران؛ جنبش تحول‌خواه برای توسعه، عدالت و اقشارگرایی

درود بر شما و درود بر اراده‌ای که مشعل‌دار امید و راه‌گشای آینده‌ای روشن برای ایران است. امروز، در این بزنگاه تاریخی، گرد هم آمده‌ایم تا از چشم‌انداز کلان حزب سخن بگوییم؛ چشم‌اندازی که از ژرفای اصلاح‌طلبی برمی‌خیزد و در افق اقشارگرایی طلوع می‌کند. در این نشست راهبردی، تلاش می‌کنیم تا چشم‌انداز حزب‌مان برای سال‌های پیش رو ترسیم شود.

بیانیه در خصوص وضعیت نگران‌کننده پارک چیتگر

با نهایت تأسف و نگرانی، شاهد خشک‌شدن تدریجی بخش‌های گسترده‌ای از پارک جنگلی چیتگر هستیم.

حزب اراده ملت ایران؛ گام به‌سوی نهاد توسعه‌بخش و مسئول در سیاست ایران

امروز در این پلنوم قصد دارم درباره جایگاه حزب اراده ملت ایران به‌عنوان یک «حزب توسعه‌بخش» سخن بگویم؛ حزبی که می‌خواهد هم در اندیشه و هم در عمل، نیرویی برای نوسازی، اصلاح و تعالی کشور باشد.

دفاع از تداوم مشی اصلاح‌طلبانه حزب؛ عقلانیت در برابر شعارزدگی

یک. اگر به سوابق مصاحبه‌ها و مواضع من از سال ۱۳۷۸ نگاه شود، مشخص است که از تندترین منتقدان جریان اصلاحات بوده‌ام. اساساً کلید نقد درون‌جریانی اصلاحات را برای نخستین‌بار حزب ما زده است. اما نقد اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه به معنای نادرستی راه اصلاح‌طلبی نیست. اصلاح‌طلبی، پیش از آنکه صرفاً یک تئوری یا مشی سیاسی باشد، روشی برای عمل سیاسی است؛ روشی که ویژگی‌هایی چون صداقت، پاکدستی، پاسخ‌گویی، مردم‌داری و قانون‌گرایی را در خود دارد.

بازتعریف حزب از منظر اقشار اجتماعی و مسیر مستقل سیاست‌ورزی

تجربه تاریخی احزاب در ایران نشان می‌دهد که بسیاری از احزاب به‌ویژه پس از انقلاب، به‌جای تمرکز بر پایگاه اجتماعی و مأموریت‌های مستقل، خود را با حکومت تلفیق کرده‌اند. این وضعیت باعث شده است که هرگاه دولتی همسو باشد، حزب در موقعیت راحتی قرار گیرد و در صورت مخالفت دولت، دچار سردرگمی و پراکندگی شود.

بازخوانی دولت وفاق: تحلیلی بر رویکرد و عملکرد دکتر پزشکیان

نحوه برخورد حاکمیت با ایشان، چه در زمان تأیید صلاحیت و چه در روز انتخابات، بسیار تعیین‌کننده بود. به‌نظر می‌رسد دکتر پزشکیان رأی مردم را نوعی تکلیف شهروندی دانسته، اما صیانت از رأی و حتی تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری را نوعی منت آشکار تلقی کرده است.

ارزیابی پیامدهای خروج حزب از جبهه اصلاحات و ضرورت بازنگری در راهبرد اصلاح‌طلبی

پس از بیانیه‌ای که منجر به خروج ما از شورای هماهنگی اصلاحات شد، در جلساتی که در حزب برگزار می‌شد، این موضوع همواره به‌عنوان یک مسئله مهم مطرح می‌شد. در نهایت، دستور جناب دکتر فرهانچی، دبیرکل محترم، این بود که این موضوع به‌صورت ویژه بررسی شده و یک نظرسنجی و ارزیابی انجام شود و نتایج آن به دوستان ارائه گردد.

دسته اخبار حاما