0 775 سه شنبه 3 مهر 10:23 دسته مطلب :دسته تیتر اصلی کد مطلب : 6712
شاخصی برای برتری نیروهای حزبی

افشین فرهانچی

شاخصی برای برتری نیروهای حزبی

مستندات و مکتوبات حزبی اشعار می‌دارند که افراد حزبی و تشکیلاتی توانایی بالاتری در سازماندهی‌های سیاسی و اجتماعی دارند.

مستندات و مکتوبات حزبی اشعار می‌دارند که افراد حزبی و تشکیلاتی توانایی بالاتری در سازماندهی‌های سیاسی و اجتماعی دارند و از این‌رو وقتی مسوولیتی را به فردی حزبی و تشکیلاتی واگذار می‌کنند، انتظار می‌رود که خارج از موضوع و محتوای عمل؛ سریع‌تر، دقیق‌تر و با برنامه‌تر عمل نماید.

اکنون و با گذشت بیش از پنجاه روز از تشکیل کابینه، می‌بینیم که تله انتصابات بسیاری از وزرا، معاونین و حتی خود رییس‌جمهور را درگیر کرده است. جناب رییس جمهور هنوز معاونت مهم اقوام و ادیان خویش را علی‌رغم وجود افراد مناسب برای این سمت- معرفی ننموده است. معاونین نیز نتوانسته‌اند زیرمجموعه‌های خویش را بطور کامل ساماندهی کنند. وضعیت اکثر وزارتخانه‌ها نیز هنوز مشخص نشده است.

این موضوع علاوه بر اتلاف زمان گران‌قدر برای کار و اصلاح، منجر به حس تعلیق در تمام سطوح دولت شده است؛ و بسرعت بسان بیماری مسری به سایر نهادها و دستگاه‌های غیردولتی تسری میابد. وضعیتی که اکنون شاهد آن در بسیاری از نهادهای بزرگ و مهم کشورمان چون استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات کل هستیم.

اما انتظار داریم که داستان در وزارت بهداشت متفاوت باشد. در این وزارت‌خانه فردی بر کرسی وزارت تکیه کرده است که جدا از توانمندی و ویژگی‌های فردی، سال‌ها در کوره امور تشکیلاتی، صنفی و حزبی پخته شده است. وی شناخت و ارتباطات بسیار گسترده و عمیقی با مدیران و فعالین این وزارت‌خانه در سراسر کشور دارد. علاوه بر این، تشکلی که ایشان دبیرکلی آن‌را بر عهده دارند، در اکثر استان‌های کشور عضو دارند و این می‌تواند سرپل خوبی جهت ارائه اطلاعات دست اول، دقیق و بی غرض به ایشان باشد و به شناسائی نیروهای مناسب جهت همکاری و پذیرش مسئولیت کمک کند.

حال که بیش از پنجاه روز از تشکیل کابینه می‌گذرد، انتظار داریم این وزارت‌خانه با رهائی از تله انتصابات و پایان دادن به فضای تعلیق موجود، بسان فانوس دریایی، برای سایر وزارت‌خانه‌ها عمل کند و نه روی کاغذ، بلکه در عمل برتری نیروهای حزبی و تشکیلاتی را به منصه ظهور برساند.

 

افشین فرهانچی

سوم مهرماه سال 1403

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب نیروی حزبی افشین فرهانچی

آخرین اخبار

ضرورت تحول‌خواهی پیش‌شرط تحقق توسعه، اقشارگرایی و اصلاح‌طلبی

لازمه تحقق عملی هر سه گزینه‌ی مطرح‌شده – حزب توسعه‌گرا، حزب اقشارگرا و حزب اصلاح‌طلب – عبور از مسیر تحول‌خواهی است. تا زمانی که تغییر پارادایم اساسی در نوع حکمرانی موجود رخ ندهد، امکان دستیابی به اهداف هر یک از این رویکردها وجود ندارد.

بازتعریف اصلاح‌طلبی و مسیر تحول حزب اراده ملت ایران

دوستان و هموندان ارجمند، آنچه امروز ضرورت برگزاری این همنشینی و هم‌اندیشی در قالب چهارمین پلنوم حزب را محقق ساخت، بازنگری در سیاست‌های حزبی، تحلیل رفتارها و کنش‌های حزب اراده ملت در سال‌های گذشته و تدوین برنامه عملی و راهبردی کنگره آینده است.

برنامه راهبردی حاما: تلفیق جنبش «زن، زندگی، آزادی» با کنش حزبی برای تحول اجتماعی و سیاسی

با توجه به تنش‌های اخیر در مباحثات پلنوم و ضرورت یافتن رویکردی اجماعی و همگرا درون حزب، پیشنهاد می‌شود برنامه‌ی پنج‌ساله یا ده‌ساله‌ی حاما بر محور شعار و آرمان «زن، زندگی، آزادی» تدوین گردد.

حزب اراده ملت ایران؛ جنبش تحول‌خواه برای توسعه، عدالت و اقشارگرایی

درود بر شما و درود بر اراده‌ای که مشعل‌دار امید و راه‌گشای آینده‌ای روشن برای ایران است. امروز، در این بزنگاه تاریخی، گرد هم آمده‌ایم تا از چشم‌انداز کلان حزب سخن بگوییم؛ چشم‌اندازی که از ژرفای اصلاح‌طلبی برمی‌خیزد و در افق اقشارگرایی طلوع می‌کند. در این نشست راهبردی، تلاش می‌کنیم تا چشم‌انداز حزب‌مان برای سال‌های پیش رو ترسیم شود.

بیانیه در خصوص وضعیت نگران‌کننده پارک چیتگر

با نهایت تأسف و نگرانی، شاهد خشک‌شدن تدریجی بخش‌های گسترده‌ای از پارک جنگلی چیتگر هستیم.

حزب اراده ملت ایران؛ گام به‌سوی نهاد توسعه‌بخش و مسئول در سیاست ایران

امروز در این پلنوم قصد دارم درباره جایگاه حزب اراده ملت ایران به‌عنوان یک «حزب توسعه‌بخش» سخن بگویم؛ حزبی که می‌خواهد هم در اندیشه و هم در عمل، نیرویی برای نوسازی، اصلاح و تعالی کشور باشد.

دفاع از تداوم مشی اصلاح‌طلبانه حزب؛ عقلانیت در برابر شعارزدگی

یک. اگر به سوابق مصاحبه‌ها و مواضع من از سال ۱۳۷۸ نگاه شود، مشخص است که از تندترین منتقدان جریان اصلاحات بوده‌ام. اساساً کلید نقد درون‌جریانی اصلاحات را برای نخستین‌بار حزب ما زده است. اما نقد اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه به معنای نادرستی راه اصلاح‌طلبی نیست. اصلاح‌طلبی، پیش از آنکه صرفاً یک تئوری یا مشی سیاسی باشد، روشی برای عمل سیاسی است؛ روشی که ویژگی‌هایی چون صداقت، پاکدستی، پاسخ‌گویی، مردم‌داری و قانون‌گرایی را در خود دارد.

بازتعریف حزب از منظر اقشار اجتماعی و مسیر مستقل سیاست‌ورزی

تجربه تاریخی احزاب در ایران نشان می‌دهد که بسیاری از احزاب به‌ویژه پس از انقلاب، به‌جای تمرکز بر پایگاه اجتماعی و مأموریت‌های مستقل، خود را با حکومت تلفیق کرده‌اند. این وضعیت باعث شده است که هرگاه دولتی همسو باشد، حزب در موقعیت راحتی قرار گیرد و در صورت مخالفت دولت، دچار سردرگمی و پراکندگی شود.

بازخوانی دولت وفاق: تحلیلی بر رویکرد و عملکرد دکتر پزشکیان

نحوه برخورد حاکمیت با ایشان، چه در زمان تأیید صلاحیت و چه در روز انتخابات، بسیار تعیین‌کننده بود. به‌نظر می‌رسد دکتر پزشکیان رأی مردم را نوعی تکلیف شهروندی دانسته، اما صیانت از رأی و حتی تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری را نوعی منت آشکار تلقی کرده است.

ارزیابی پیامدهای خروج حزب از جبهه اصلاحات و ضرورت بازنگری در راهبرد اصلاح‌طلبی

پس از بیانیه‌ای که منجر به خروج ما از شورای هماهنگی اصلاحات شد، در جلساتی که در حزب برگزار می‌شد، این موضوع همواره به‌عنوان یک مسئله مهم مطرح می‌شد. در نهایت، دستور جناب دکتر فرهانچی، دبیرکل محترم، این بود که این موضوع به‌صورت ویژه بررسی شده و یک نظرسنجی و ارزیابی انجام شود و نتایج آن به دوستان ارائه گردد.

دسته تیتر اصلی