0 155 سه شنبه 14 اسفند 11:00 دسته مطلب :دسته تیتر اصلی کد مطلب : 7803
آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

پیام فیض- کارشناس ارتباطات

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

برکناری و استعفای دو عضو کلیدی کابینه دولت وفاق توسط دو قوه مقننه و قضاییه در یک زمان موجب واکنش گسترده کاربران فضای مجازی شد.

برکناری و استعفای دو عضو کلیدی کابینه دولت وفاق توسط دو قوه مقننه و قضاییه در یک زمان موجب واکنش گسترده کاربران فضای مجازی شد. مسئله‌ای که قابل پیش بینی بود. اما فارغ از تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی که به کفایت بیان شده، این اتفاق از نگاه روابط عمومی و ارتباطات قابل تامل است. نگاهی که شامل نقش ارتباطات سازمانی، ارتباطات سیاسی، رسانه‌ها و افکار عمومی می‌شود.

 

ارتباطات سازمانی

مهمترین عنصر در این بخش عدم ارائه پیام‌های واحد و منسجم است. تغییرات پی‌درپی مدیران و وزرا باعث می‌شود که راهبرد‌ها و سیاست‌های سازمانی دچار تغییرات متعدد شوند، که در نهایت باعث ایجاد ابهام و سردرگمی در میان ذی‌نفعان آن مجموعه می‌شود. این مسئله منجر به کاهش کارایی تصمیمات اجرایی و از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به برنامه‌های کلان و خرد دولت می‌شود.

هر مدیر یا وزیر جدید معمولاً رویکرد ارتباطی و سبک خاص خود را دارد. تغییر این رویکردها می‌تواند باعث اختلال در روابط درون‌سازمانی، مردم و روند ارتباطات بینبخشی می‌شود.

ارتباطات سیاسی

در علوم ارتباطات، اعتماد یکی از مهم‌ترین عناصر در مشروعیت سیاسی و اقتصادی است. به طور مثال وقتی دولت از مردم می‌خواهد که نقدینگی خود در بازار دلار و سکه خرج نکنند و آن را در بازار سرمایه قرار دهند، نیازمند اعتماد عمومی به سیاست‌های دولت است. اما وقتی تغییرات مدیریتی بیش از حد معمول رخ دهد، این سیاست‌ها پشت سر هم نقض می‌شوند و دولت اعتبار ارتباطی خود را از دست می‌دهد.

نقش رسانه‌ها

رسانه‌ها در هر تغییر مدیریتی خصوصا اگر در حد وزارتخانه باشد تلاش می‌کنند تا روایت‌های مختلفی را درباره دلایل این تغییرات ارائه دهند. در نبود یک مدیریت ارتباطی منسجم که معمولا در سازمان‌های دولتی شایع است، این روایت‌ها می‌توانند موجب شکل‌گیری شایعات، ناامنی روانی و تفسیرهای منفی در جامعه شوند.

این شایعات و تفسیرهای مختلف باعث افزایش حجم اخبار منفی و در نتیجه نارضایتی می‌شوند و اگر این اتفاقات با شفافیت همراه نباشد، موجب کاهش سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی عمومی می‌شود.

تصویرسازی در روابط بین الملل

از نگاه روابط عمومی و علوم ارتباطات، تصویر بین‌المللی یک کشور یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ارتباطی آن است. تغییرات مداوم مدیریتی می‌تواند باعث ارسال پیام‌های ضدونقیض به جامعه بین‌المللی شود. برای مثال، اگر وزیر اقتصاد کشورمان در یک دوره کوتاه تغییر کند، سرمایه‌گذاران خارجی این تغییرات را نشانه‌ای از بی‌ثباتی سیاست‌گذاری و عدم تعهد به برنامه‌های اقتصادی تلقی خواهند کرد. از این رو تغییرات در تیم مدیریتی می‌تواند در روند مذاکرات دیپلماتیک، قراردادهای تجاری و همکاری‌های بین‌المللی اخلال ایجاد کند.

وظیفه روابط‌عمومی چیست؟

در ایامی که شایعه استیضاح و یا تغییر یک مدیر کلان در وزارتخانه یا سازمانی مطرح می‌شود روابط عمومی باید از طریق نشست‌های خبری، گزارش‌های شفاف و حضور در رسانه‌ها، دلایل انتشار اخبار تغییر مدیران را به‌درستی برای مخاطبانشان توضیح داده و از گمانه‌زنی‌های نادرست خصوصا در فضای توییتر جلوگیری کنند.

همچنین روابط عمومی باید با داشتن یک برنامه راهبردی به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مانع اخلال در مدل ارتباطی خود پس از تغییر مدیر سازمان شود.

 

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب پیام فیض

آخرین اخبار

ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

جریان قدرت پنهان می‌خواست لطیفی در دولت سیزدهم بماند اما ظریف به هر طریقی حذف شود/ چرخ سیاست در ایران فعلا خوب نمی‌چرخد

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی

شما هم حتماً در یکی دو هفته اخیر تابلوها (بیلبورد) و ابرسازه‌های تبلیغاتی آقای امیرحسین مخبریان را در سطح شهر دیده‌اید.

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو27- موضوع: از امروز تا فردا- استراتژی های رشد و توسعه در سال اینده

گفتگو برای آینده: ترسیم نقشه راه توسعه حزب و گفت‌وگوهای سه‌شنبه

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

برکناری و استعفای دو عضو کلیدی کابینه دولت وفاق توسط دو قوه مقننه و قضاییه در یک زمان موجب واکنش گسترده کاربران فضای مجازی شد.

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو26- موضوع: عملگرایی، از تئوری تا اجرا4

"گام عملی حزب اراده ملت ایران: بررسی اندیشه‌های آقای کمال اطهاری برای الگوی توسعه"

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو25- موضوع: عملگرایی، از تئوری تا اجرا3

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو25- موضوع: عملگرایی، از تئوری تا اجرا3 "گام عملی حزب اراده ملت ایران: بررسی اندیشه‌های آقای کمال اطهاری برای الگوی توسعه"

مدیریت بحران لازمه احیای سرمایه اجتماعی

یکی از سرفصل‌های مهم که در دوره معاصر ذیل کارکردهای روابط‌عمومی تعریف شده «ارتباطات مدیریت بحران» است.

حمیدرضا درویش پور " سرپرست معاونت امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد

حمیدرضا درویش پور به عنوان " سرپرست معاونت امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان " منصوب شد .

خبر انتشار کتاب «اتحادیه‌های کارگری در قرن بیست و یکم»

کتاب «اتحادیه‌های کارگری در قرن بیست و یکم» از مجموعه کتاب‌های «گامی با نهادهای مدنی» توسط انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد.

دکتر افشین فرهانچی مجددا به دبیرکلی حزب اراده ملت ایران انتخاب شدند.

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت روز جمعه 19 بهمن با حضور 17 نفر از اعضا (این شورا 21 عضودارد) تشکییل جلسه داد

دسته تیتر اصلی