0 762 سه شنبه 14 اسفند 11:00 دسته مطلب :دسته تیتر اصلی کد مطلب : 7803
آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

پیام فیض- کارشناس ارتباطات

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

برکناری و استعفای دو عضو کلیدی کابینه دولت وفاق توسط دو قوه مقننه و قضاییه در یک زمان موجب واکنش گسترده کاربران فضای مجازی شد.

برکناری و استعفای دو عضو کلیدی کابینه دولت وفاق توسط دو قوه مقننه و قضاییه در یک زمان موجب واکنش گسترده کاربران فضای مجازی شد. مسئله‌ای که قابل پیش بینی بود. اما فارغ از تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی که به کفایت بیان شده، این اتفاق از نگاه روابط عمومی و ارتباطات قابل تامل است. نگاهی که شامل نقش ارتباطات سازمانی، ارتباطات سیاسی، رسانه‌ها و افکار عمومی می‌شود.

 

ارتباطات سازمانی

مهمترین عنصر در این بخش عدم ارائه پیام‌های واحد و منسجم است. تغییرات پی‌درپی مدیران و وزرا باعث می‌شود که راهبرد‌ها و سیاست‌های سازمانی دچار تغییرات متعدد شوند، که در نهایت باعث ایجاد ابهام و سردرگمی در میان ذی‌نفعان آن مجموعه می‌شود. این مسئله منجر به کاهش کارایی تصمیمات اجرایی و از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به برنامه‌های کلان و خرد دولت می‌شود.

هر مدیر یا وزیر جدید معمولاً رویکرد ارتباطی و سبک خاص خود را دارد. تغییر این رویکردها می‌تواند باعث اختلال در روابط درون‌سازمانی، مردم و روند ارتباطات بینبخشی می‌شود.

ارتباطات سیاسی

در علوم ارتباطات، اعتماد یکی از مهم‌ترین عناصر در مشروعیت سیاسی و اقتصادی است. به طور مثال وقتی دولت از مردم می‌خواهد که نقدینگی خود در بازار دلار و سکه خرج نکنند و آن را در بازار سرمایه قرار دهند، نیازمند اعتماد عمومی به سیاست‌های دولت است. اما وقتی تغییرات مدیریتی بیش از حد معمول رخ دهد، این سیاست‌ها پشت سر هم نقض می‌شوند و دولت اعتبار ارتباطی خود را از دست می‌دهد.

نقش رسانه‌ها

رسانه‌ها در هر تغییر مدیریتی خصوصا اگر در حد وزارتخانه باشد تلاش می‌کنند تا روایت‌های مختلفی را درباره دلایل این تغییرات ارائه دهند. در نبود یک مدیریت ارتباطی منسجم که معمولا در سازمان‌های دولتی شایع است، این روایت‌ها می‌توانند موجب شکل‌گیری شایعات، ناامنی روانی و تفسیرهای منفی در جامعه شوند.

این شایعات و تفسیرهای مختلف باعث افزایش حجم اخبار منفی و در نتیجه نارضایتی می‌شوند و اگر این اتفاقات با شفافیت همراه نباشد، موجب کاهش سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی عمومی می‌شود.

تصویرسازی در روابط بین الملل

از نگاه روابط عمومی و علوم ارتباطات، تصویر بین‌المللی یک کشور یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ارتباطی آن است. تغییرات مداوم مدیریتی می‌تواند باعث ارسال پیام‌های ضدونقیض به جامعه بین‌المللی شود. برای مثال، اگر وزیر اقتصاد کشورمان در یک دوره کوتاه تغییر کند، سرمایه‌گذاران خارجی این تغییرات را نشانه‌ای از بی‌ثباتی سیاست‌گذاری و عدم تعهد به برنامه‌های اقتصادی تلقی خواهند کرد. از این رو تغییرات در تیم مدیریتی می‌تواند در روند مذاکرات دیپلماتیک، قراردادهای تجاری و همکاری‌های بین‌المللی اخلال ایجاد کند.

وظیفه روابط‌عمومی چیست؟

در ایامی که شایعه استیضاح و یا تغییر یک مدیر کلان در وزارتخانه یا سازمانی مطرح می‌شود روابط عمومی باید از طریق نشست‌های خبری، گزارش‌های شفاف و حضور در رسانه‌ها، دلایل انتشار اخبار تغییر مدیران را به‌درستی برای مخاطبانشان توضیح داده و از گمانه‌زنی‌های نادرست خصوصا در فضای توییتر جلوگیری کنند.

همچنین روابط عمومی باید با داشتن یک برنامه راهبردی به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مانع اخلال در مدل ارتباطی خود پس از تغییر مدیر سازمان شود.

 

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب پیام فیض

آخرین اخبار

بیانیه اعتراضی در واکنش به تصمیم جناب آقای دکتر پزشکیان برای ترک تهران

قرار است تهران را به قصد کدام نقطه از این سرزمین ترک کنید؟

تحزب و ضرورت انتخابات حزبی برای ایجاد حکومتی پاسخگو در ایران

حزب اراده ملت ایران و نقش آن در دولت چهاردهم: بین پیشرو بودن و تأثیرگذاری واقعی

ضرورت بازتعریف اصلاح‌طلبی در شرایط کنونی ایران

توسعه‌طلبی حزب؛ رویکرد فراگیر و بنیادین

ضرورت اصلاح‌طلبی واقع‌گرا برای حفظ و تقویت موقعیت حزب

تحول‌خواهی: بازتعریف عمل سیاسی در امتداد اصلاح‌طلبی

اصلاح‌طلبی عمل‌گرا: راهبرد گذار تدریجی در مواجهه با چالش‌های ائتلافی

خروج از شورای اصلاح‌طلبان؛ یک اشتباه راهبردی

حزب توسعه‌بخش: از شعار تا عمل

دسته تیتر اصلی