0 3292 شنبه 8 مرداد 10:43 دسته مطلب :ویژه منتخبین حاما در شوراها و مجلس کد مطلب : 3341
استان خوزستان را دریابیم

علی مجدم در گفتگو با اراده ملت عنوان کرد:

استان خوزستان را دریابیم

اراده ملت: چند سالی است استان خوزستان به علت دخالت های انسانی در محیط زیست، تغییر اقلیم، انتقال بین حوزه ی آب و تدوین سیاست های اشتباه در وزارت نیرو با بحران های خشک سالی، ریزگردها با منشاء داخلی و خارجی، کم آبی، خشک شدن تالاب ها و محدودیت کشت در کشاورزی مواجه شده است.

اراده ملت: چند سالی است استان خوزستان به علت دخالت های انسانی در محیط زیست، تغییر اقلیم، انتقال بین حوزه ی آب و تدوین سیاست های اشتباه در وزارت نیرو با بحران های خشک سالی، ریزگردها با منشاء داخلی و خارجی، کم آبی، خشک شدن تالاب ها و محدودیت کشت در کشاورزی مواجه شده است. در این رابطه پای صحبت علی مجدم دانش آموخته کشاورزی و عضو شورای مرکزی حزب و دبیر حزب در شهرستان اهواز نشستیم تا در این رابطه با ایشان گفتگوئی داشته باشیم.

آقای مجدم در حال حاضر وضعیت آب در استان خوزستان چگونه است؟

وضعیت آب چه برای مصارف خانگی و چه مصارف صنعتی و کشاورزی خوب نیست. مشکلات موجود باعث شده، علاوه بر اینکه آب شرب در خوزستان کیفیت لازم را نداشته باشد و شهروندان خوزستانی آب شرب خود را با صرف هزینه های زیاد (خرید دستگاه تصفیه آب خانگی یا خرید آب تصفیه شده) تهیه کنند، بلکه کشاورزی، صنعت و امنیت در خوزستان نیز به خطر افتد.

شما مشکل را در کجا میبینید؟

برابر با قانون توزیع عادلانه آب، آب پشت سدها متعلق به مردم و محیط زیست است ولی وزارت نیرو با ساخت سدهای بیشمار و تجمیع آب در پشت سدها این مالکیت قانونی را به نفع خود تصرف کرده، متاسفانه تفکر وزارت نیرو سد سازی است چون اعتبارت و بودجه ها را در آن میبیند؛ و در ادمه این سیاست غلط، دولت ها با بارگذاری های روز افزون بر آن، مصوبه توزیع عادلانه آب را به مصوبه حفاظت و صیانت از منابع آبی تبدیل کرده و اقدام به فروش آب می کند. در صورتی که برابر قانون، وزارت نیرو فقط حق فروش آبهای استحصالی را دارد نه آبی که مالکیت آن در اختیار کشاورز و محیط زیست است.

خیلی از فعالین زیست محیطی مدعی هستند که آب خوزستان باید در همین استان مصرف شود، نظر شما در این زمینه چیست؟

کاملا درست است. یکی دیگر از سیاست های اشتباه وزارت نیرو بعد از ساخت سد های بیشمار، انتقال بین حوزه ای آب از سرشاخه های کارون و برداشت از حقابه محیط زیست و انتقال آن به فلات مرکزی است که باعث ایجاد کانون های گرد و غبار در داخل کشور شده است. در واقع آب به جای طی کردن مسیر طبیعی خویش و ورود به رودخانه ها، به محلی رفته که وزیران در آن متولد شده اند. به عنوان مثال، توان حوزه آبریز زاینده‌رود یک و نیم میلیارد مترمکعب است ولی وزارت نیرو 2 و نیم میلیارد متر مکعب تخصیص داده است؛ یعنی توسعه کشاورزی و صنایع در استانهای کویری به بهای انتقال آب استان خوزستان. پشت این داستان آن وزیران، نماینده های مجلس یا سیاسیون هستند. باید پرسید وقتیکه سواحل جنوب و شمال وجود دارد تمرکز صنایع آب بر و انتقال آب به فلات مرکزی یعنی چه؟ متاسفانه وزارت نیرو بر خلاف اصول آمایش سرزمینی عمل می کند و این یعنی تعارض منافع در محیط زیست که باعث از بین رفتن محیط زیست در کشور شده است.

نمایندگان مجلس استان خوزستان که تعدادشان نیز کم نیست در این میان چه نقشی دارند؟

براساس قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو موظف به جبران خسارت کشاورزان، محیط زیست و تالاب ها است ولی در سایه کم کاری مسئولین استان به خصوص نمایندگان مجلس تاکنون فقط شاهد بهره برداری یا احداث تونل های عظیم برای انتقال آب از سرشاخه های کارون بودیم. با توجه به وضعیت کنونی منابع آب و مدیریت آن، نمی توان چشم انداز مناسبی برای خوزستان متصور کرد و در سال های آتی با توجه به تشدید تغییر اقلیم در کنار تداوم خشک سالی این شرایط بدتر می شود و این یعنی بیکاری و نارضایتی مردم خوزستان، مردمی که به شیوه های مختلف دین خود را به کشور پرداخت کرده اند.

در انتها شما چه توصیه ای در این زمینه دارید؟

در آخر کلام باید گفت، تصمیم گیری برای مدیریت علمی و کارامد منابع آب به خصوص، صنایع آب بر و کشاورزی به اندازه کافی در کشور به تعویق افتاده است و باید در این خصوص با مطالعات و تصمیمات علمی عاجل، تاخیر بوجود آمده را جبران کرد تا کشور در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد.

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب خوزستان

آخرین اخبار

ضرورت اصلاح‌طلبی واقع‌گرا برای حفظ و تقویت موقعیت حزب

هموندان گرامی، برداشت من از مباحث اخیر نشان می‌دهد که برخی هم‌فکران، مسیرهایی مانند تحول‌خواهی یا توسعه‌گرایی را به عنوان جایگزین اصلاح‌طلبی مطرح کرده‌اند. اما تجربه و شرایط فعلی حزب، ضرورت صبوری و واقع‌گرایی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

تحول‌خواهی: بازتعریف عمل سیاسی در امتداد اصلاح‌طلبی

درود بر دوستان و هموندان گرامی، واقعیت این است که در ادبیات کلاسیک علوم سیاسی، واژه‌ای به نام «تحول‌خواهی» به‌عنوان یک مشی مستقل تعریف نشده است. اما آنچه در فضای فکری و سیاسی امروز ایران تحت عنوان تحول‌خواهی مطرح می‌شود، الزاماً افزودن واژه‌ای تازه به فرهنگ علوم سیاسی نیست، بلکه نوعی بازتعریف عمل سیاسی نسبت به تجربه اصلاح‌طلبی ایرانی است.

اصلاح‌طلبی عمل‌گرا: راهبرد گذار تدریجی در مواجهه با چالش‌های ائتلافی

هموندان گرامی، وظیفه امروز ما در این جمع، انتخاب قطب‌نمای استراتژیک حرکت‌مان است. ما در تقاطع بزرگ‌ترین رویکردهای سیاسی ایستاده‌ایم: اصلاح‌طلبی، تحول‌خواهی، توسعه‌بخشی و اقشارگرایی.

خروج از شورای اصلاح‌طلبان؛ یک اشتباه راهبردی

سلام دوستان، خروج از شورای اصلاح‌طلبان را اشتباه محض می‌دانم. مردم تبریز گرایش اصلاح‌طلبانه دارند و معمولاً با رویکرد و لیست شورای اصلاح‌طلبان عمل می‌کنند؛ یعنی اکثریت آرای شهر متأثر از فهرست مورد تأیید این شوراست

حزب توسعه‌بخش: از شعار تا عمل

وقتی می‌گوییم «حاما باید حزب توسعه‌بخش باشد»، حرف ما تنها تغییر یک برچسب نیست؛ این یک انتخاب استراتژیک است که از دو منطق بنیادین ناشی می‌شود:

تحول‌خواهی؛ ضرورت یک بازخوانی بنیادین در عمل سیاسی ایران

تحول‌خواهی مسیری نو است. تجربه سه دهه اصلاح‌طلبی نشان می‌دهد که الگوی تغییر تدریجی و گام‌به‌گام دیگر توان پاسخ‌گویی به نیازهای یک جامعه متحول را ندارد. به‌ویژه نسل جدید، که ذهنیت سیاسی‌اش با ادبیات سیاسی دهه هفتاد همخوانی ندارد، خواهان روش‌هایی است که نتایج ملموس و فوری را به بدنه حکومت منتقل کند؛ نه شعارهای کلی و وعده‌های طولانی‌مدت.

ضرورت تحول‌خواهی پیش‌شرط تحقق توسعه، اقشارگرایی و اصلاح‌طلبی

لازمه تحقق عملی هر سه گزینه‌ی مطرح‌شده – حزب توسعه‌گرا، حزب اقشارگرا و حزب اصلاح‌طلب – عبور از مسیر تحول‌خواهی است. تا زمانی که تغییر پارادایم اساسی در نوع حکمرانی موجود رخ ندهد، امکان دستیابی به اهداف هر یک از این رویکردها وجود ندارد.

بازتعریف اصلاح‌طلبی و مسیر تحول حزب اراده ملت ایران

دوستان و هموندان ارجمند، آنچه امروز ضرورت برگزاری این همنشینی و هم‌اندیشی در قالب چهارمین پلنوم حزب را محقق ساخت، بازنگری در سیاست‌های حزبی، تحلیل رفتارها و کنش‌های حزب اراده ملت در سال‌های گذشته و تدوین برنامه عملی و راهبردی کنگره آینده است.

برنامه راهبردی حاما: تلفیق جنبش «زن، زندگی، آزادی» با کنش حزبی برای تحول اجتماعی و سیاسی

با توجه به تنش‌های اخیر در مباحثات پلنوم و ضرورت یافتن رویکردی اجماعی و همگرا درون حزب، پیشنهاد می‌شود برنامه‌ی پنج‌ساله یا ده‌ساله‌ی حاما بر محور شعار و آرمان «زن، زندگی، آزادی» تدوین گردد.

حزب اراده ملت ایران؛ جنبش تحول‌خواه برای توسعه، عدالت و اقشارگرایی

درود بر شما و درود بر اراده‌ای که مشعل‌دار امید و راه‌گشای آینده‌ای روشن برای ایران است. امروز، در این بزنگاه تاریخی، گرد هم آمده‌ایم تا از چشم‌انداز کلان حزب سخن بگوییم؛ چشم‌اندازی که از ژرفای اصلاح‌طلبی برمی‌خیزد و در افق اقشارگرایی طلوع می‌کند. در این نشست راهبردی، تلاش می‌کنیم تا چشم‌انداز حزب‌مان برای سال‌های پیش رو ترسیم شود.

ویژه منتخبین حاما در شوراها و مجلس