0 209 سه شنبه 6 شهریور 04:42 دسته مطلب :قلم حاما کد مطلب : 6693
لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

افشین فرهانچی

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به پایان رسید و مسعود پزشکیان در پاستور مستقر گردید. ایشان در طول دوران مبارزات انتخاباتی تلاش نمود تا از دادن وعده‌های عامه‌پسند و تهییج‌کننده خودداری نماید و در حد مقدورات موجود به مردم و طرفدارانش قول بدهد. نگاه تخصص محور، سیستماتیک و علمی ایشان به مسائل؛ این نوید را به جامعه داد که در دولت ایشان شاهد رویکردهای علمی و تخصصی در اکثر حوزه‌های تحت اختیار ایشان باشیم.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به پایان رسید و مسعود پزشکیان در پاستور مستقر گردید. ایشان در طول دوران مبارزات انتخاباتی تلاش نمود تا از دادن وعده‌های عامه‌پسند و تهییج‌کننده خودداری نماید و در حد مقدورات موجود به مردم و طرفدارانش قول بدهد. نگاه تخصص محور، سیستماتیک و علمی ایشان به مسائل؛ این نوید را به جامعه داد که در دولت ایشان شاهد رویکردهای علمی و تخصصی در اکثر حوزه‌های تحت اختیار ایشان باشیم.
یکی از مهم‌ترین مسائل در این راستا که سال‌ها است در تمام دنیا پذیرفته شده و حتی در بسیاری از کشورها بصورت قانون درآمده است، شفاف‌سازی هزینه‌های ستادهای انتخاباتی است. شفافیت یکی از شاخصه‌های حکمرانی خوب است و فرایند انتخابات منجمله هزینه‌های آن در این راستا لازم است که شفاف گردند.
در تمام دنیا مکانیسم‌هائی طراحی میگردد تا ثروتمندان و صاحبان زر نتوانند با استفاده از منابع مالی خویش رای مردم را لااقل بطور مستقیم به سمت و سوئی که خود می‌خواهند هدایت نمایند و بدینوسیله از رای تک تک مردم محافظت می‌گردد. 
از طرفی دیگر این شفافیت هزینه‌های ستادهای انتخاباتی، بحث تعارض منافع را نیز از بین می‌برد. به این صورت که اگر فردی کمک غیرمتعارفی به هزینه‌های انتخاباتی یک نامزد نموده است و بعدا خود یا بستگانش پست یا سمتی را بصورت غیر تخصصی دریافت نمود، مشخص می‌گردد.
در ایران و در این زمینه، در سال 1398 قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ابلاغ گردید ولی در مورد سایر انتخابات‌ها قانون جامع و کاملی وجود ندارد. اما روح کلی حاکم بر انتخابات‌ها، پایبندی به قواعد حکمرانی مطلوب و مزایای بسیار مهم این شفافیت، نامزدها را ملزم به ارائه شفاف هزینه‌های انتخاباتی خود می‌نماید. طبیعی است که این اقدام اگر از سوی نامزد پیروز صورت گیرد بایسته‌تر و شایسته‌تر است چراکه ایشان هستند که بعد از انتخابات مسئولیت چیدن کابینه و سایر مناصب را بر عهده دارند و بیش از سایر نامزدها باید نگران بحث تعارض منافع و سواستفاده از ثروت باشند.
طبیعی است که با اعلام هزینه‌های انتخاباتی نامزد پیروز، سایر نامزدها نیز ترغیب و ملزم به ارائه اسناد و آمار خویش در این زمینه می‌شوند و یکی از سرچشمه های فساد، در مسیر خشک شدن قرار می‌گیرد. قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس نیز میتواند به عنوان مبنای عمل قرار گیرد.
دکتر مسعود پزشکیان که با شعار "برای ایران" به این انتخابات گام نهادند و قول یک حکمرانی مطلوب، اصلاح رویه‌های غلط و مبارزه با فساد را به مردم دادند؛ لازم است که در اولین فرصت مقتضی و بعد از انجام حسابرسی‌های معمول و تجمیع اطلاعات، به این مهم همت نمایند.
برخلاف سایر اقداماتی که ضروری است ایشان در ماه‌های اول کار خویش انجام دهند و نیاز به هماهنگی‌های بسیار سخت و پیچیده بین دستگاه‌های مختلف حاکمیتی دارد، این اقدام فقط در ید قدرت ایشان است و هیچ مانع حقوقی یا الزام به هماهنگی در مورد آن وجود ندارد و فقط باعث هراس صاحبان ثروتی می‌شود که می‌خواستند از این نمد برای خود کلاهی ببافند.
بسیار معقول و طبیعی است که ما فعالین ستادی و گروه‌های حامی ایشان خصوصا نیروهای کف ستادها، از اولین کسانی هستیم که از این امر استقبال می‌نمائیم و پشتیبان ریاست جمهور منتخب در این فرایند سخت خواهیم بود.
 

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب شفافیت هزینه انتخابات افشین فرهانچی

قلم حاما

معرفی کتاب کوره راه

معرفی کتاب کوره راه نویسنده: محمد فرهانچی کتاب کوره راه، از دو داستان بلند تشکیل می‌شود که در ادامه هر دو داستان را معرفی میکنیم.

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

معرفی کتاب "به همین نحیفی سهم ما از تاریخ" نویسنده: خانم زهره رحیمی

لزوم اجماع بر سر منافع ملی

لزوم اجماع بر سر منافع ملی نویسنده: کوروش الماسی کتاب مجموعه مقالات لزوم اجماع بر سر منافع ملی در مورد ویژگی منافع ملی بیان شده است.

کیک محبوب یک‌ پرستار

شاید بتوان گفت یکی از فیلم‌های ماندگار تاریخ سینمای ایران " کیک محبوب من" است. فیلمی که باوجود بی‌اقبالی از پخش در سینماهای ایران، اقبالی بلند برای دیده شدن در جهان داشت و دارد. روایت رنگین ‌و آشنا از زیست واقعی مردمی که دیدن زندگیشان روی نمایشگر، به آرزویی بعید تبدیل شده‌است.

ورودهای غیر مجاز

در همه ی کارخانجات و حتی شهرداری ها و... موسسه آموزشی علمی کاربردی داریم که تربیت تکنسین را به عهده دارند که سر فصل دروس آنها برای تربیت تکنسین و فرد ماهر در حرفه ایی تعریف شده است یعنی سر فصل و محتوای دروس آنها با سطح دروس دانشگاهی university فرق می کند. به عبارتی دیگر سبک تر و راحت تر است برای همین ورود به این موسسات آموزشی راحت تر از دانشگاه است.

رنگین کمان مدارس در ایران

بنابر بررسی های  صورت گرفته می دانیم که 23 نوع مدرسه در ایران در حال فعالیت  هستند از مدارس دولتی گرفته تا مدارس غیر انتفاعی، نمونه دولتی، هیأت امنایی، تیزهوشان(سمپاد)، شاهد، استثنایی، غیردولتی، خیریّه، و چندین مدرسه دیگر که همگی مبتنی بر یک نظام آموزشی  اقدام به ارائۀ آموزش به دانش آموزان می کنند.

استرس شغلی در کارگران

استرس شغلی یکی از معضلات عمده‌ای است که امروزه نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی نیز توجه زیادی به آن شده است. سازمان‌های جهانی مانند سازمان بین‌المللی کار (ILO) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) بارها نسبت به آثار منفی استرس شغلی بر سلامت جسمی و روانی کارگران هشدار داده‌اند.

بر در ارباب بی‌مروت قدرت

از آنجا که این هفته نامه ارگان حزب اراده ملت است و منعکس کننده مواضع حزب، لازم است به عنوان مدیر مسئول توضیحی خدمت مخاطب گرامی داشته باشم. نکته ای که از فحوای جمله آغازین این یادداشت بر می‌آید این است که یکی از اعضای ارشد حزب در این سلسله یادداشت‌ها بیشتر در صدد بیان مواضع خود می‌باشد.ایشان به درستی و به عنوان نماینده، بازنمایی بخشی از جامعه را که از قضا نتایج انتخابات نشان داد تعدادشان هم کم نیست، بر عهده گرفته است گرفته شده است. چه تحریمی باشیم و چه نباشیم همه دل در گرو صلاح و فلاح ایران عزیزمان داریم. همه تلاش می‌کنیم برای ساختن ایرانی که در آن زیستن معنای اصلی و اصیل خودش را به منصه ظهور برساند و ...

اندر احوالات گفتگوهای ما

خواستم در مورد گفتگو و مزایای آن بنویسم اما دیدم که چه صاحبنظران و کارشناسانی از زوایای مختلف به این مهم پرداخته‌اند و اشارات من در قیاس، به قطره‌ای در برابر دریا ‌ماند. بهتر دیدم از حوزه تجارب و اندوخته‌های عملی‌ام به بحث ورود کنم.

دولت چهاردهم و مسکن، وزارتخانه متبوع چگونه باید برای مهم‌ترین بخش خود برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کند؟

باشروع به‌کار دولت چهاردهم و گذشت حدود دو ماهه از روی کار آمدن کابینه جدید، اکنون می‌توانیم مجدداً و فارغ از موضوعات انتخاباتی به بررسی تخصصی مسائل کشور بپردازیم. یکی از موضوعات مربوط به وزارتخانه راه‌‌ و شهرسازی، بحث مسکن است که امروزه تبدیل به یکی از ابرمسئله‌های سیاست و برنامه‌ریزی ایران شده است و به دلیل ارتباط داشتن با سایر زمینه‌ها نظیر اقتصاد، هم بر دیگر بخش‌ها اثر گذار است و هم از آن‌ها اثر می‌پذیرد.

قلم حاما