0 65 سه شنبه 1 اسفند 10:50 دسته مطلب :قلم حاما کد مطلب : 6595
راهکارهای اثربخشی مجلس

محمد بنی اسدی

راهکارهای اثربخشی مجلس

مجالس سیاسی انواع مختلف دارند. در ابتدا جمعی از اشراف و نخبگان برای انجام مشورت توسط قوه مجریه گرد هم می آمدند. مجلس مهستان، مجلس الیگارش ها و پارلمان های آریستوکرات ها در راستای مشورت دادن به پادشاه یا نخست وزیر شکل می گرفت.

مجالس سیاسی انواع مختلف دارند. در ابتدا جمعی از اشراف و نخبگان برای انجام مشورت توسط قوه مجریه گرد هم می آمدند. مجلس مهستان، مجلس الیگارش ها و پارلمان های آریستوکرات ها در راستای مشورت دادن به پادشاه یا نخست وزیر شکل می گرفت.
به تدریج با انقلاب صنعتی، ظهور صنعت چاپ، رواج مشاغل خدماتی، افزایش تحصیلات و عمومی شدن دانشگاه؛ دایره نخبگان سیاسی از سطح زمین داران، اشراف، تجار، علمای مذهبی و نظامیان به طبقات متوسط حرکت کرد. دایره رای دهندگان نیز به طبقات پایین و زنان و به حاشیه رانده شده ها رسید.
در چنین شرایطی پارلمان به قوه ملی اثر گذار و تنها مرجع قانون گذاری و نهاد مختار، سنگین و وزینی در راستای نظارت و پرسش گری برای همه ارکان سیاسی تبدیل شد. پارلمان دیگر مجلس شورا نیست، بلکه قوه مقننه ای با شکوه و سنگین در اندازه ای است که می تواند سایر قوا را متعادل، تنظیم و پاسخگو کند.
برای اینکه مجلس اثر گذار باشد و ماشین حکومت تعادل خود را حفظ نماید، می توان با تغییراتی کوچک از محلی گرایی و پوپولیسم که نمایانگر مجلس ضعیف است دوری کرد.

1 - خالی نشدن ناگهانی مجلس: یکی از پیشنهادها به خالی نشدن ناگهانی مجلس اشاره دارد. می توان تقویم انتخابات کشور را به گونه ای تنظیم کرد که هر دو سال یک سوم نمایندگان تغییر کنند. خالی شدن مجلس باعث عقب افتادن رویه قانون گذاری و نظارت از یکسو و حذف بسیاری از نخبگان با تجربه و سیاستمداران از چرخه می شود. در شرایطی که همه نمایندگان به طور ناگهانی در فرآیند انتخابات قرار بگیرند ماه های قبل و بعد از رای گیری در امور مقننه کشور وقفه ایجاد می شود و به خصوص اینکه افراد جدید برای یادگیری فرآیندها و کسب تجربه زمان زیادی لازم دارند.

2 - ارتباط نظام احزاب با نظام انتخابات: موضوع دیگر به نوع نظام انتخابات بر می گردد. هرچه نظام انتخابات دارای قاعده ای جدی و مشخص از رای دهندگان و انتخاب شوندگان باشد و از سوی دیگر امکان مشارکت بالا را افزایش دهد، وزن مجلس در معاملات سیاستگذاری افزایش خواهد یافت. یکی از راهکارهای مشارکت، نماینده داشتن همه اقشار و طبقات جامعه در مجلس است. به عنوان مثال معلمان، کارگران، تجار، کشاورزان و... در مجلس نماینده، سخنگو و مدافع داشته باشند. چنین امکانی مجلس را تنها نماینده طبقات بالا یا بخشی از بدنه طبقه متوسط نخواهد کرد. فعال شدن احزاب و ایجاد ارتباط میان حزب و نظام انتخابات می تواند مجلسی اثر گذار خلق نماید.

3 -  جغرافیای انتخابات: مجلس اثرگذار منافع ملی کشور و مصالح عمومی شهروندان را دنبال می کند. اگر هر نماینده از جغرافیا و جمعیت کوچک انتخاب شود، موضوعاتی پیگیری خواهد شد که در سطح محلی و در دایره نوعی از سیاست های پوپولیستی هستند. هرچه جغرافیای انتخابات به سمت استانی شدن حرکت کند، موضوعات کشوری در مجلس بیشتر مطرح خواهد شد. گرایش فرقه ای، قومیتی و سهم خواهی های محلی که گاهی برنامه های توسعه و حتی بودجه کشور و عزل و نصب وزیران را تحت الشعاع خود قرار می دهد به آن علت است که عدالت جغرافیا و جمعیت در انتخابات مغفول مانده است. در اصلاح قانون انتخابات برقراری تناسب بین جغرافیا و جمعیت و سوق دادن حداقل بخشی از انتخاب نمایندگان به صورت استانی می تواند راه گشا باشد.
 

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب

قلم حاما

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

صرف وجود منابع طبیعی در یک کشور الزاما باعث توسعه آن جامعه و بهروزی مردمان آن کشور نمی شود، بلکه شیوه مدیریت این منابع است که تعیین می ‌کند آیا شهروندان آن جامعه می ‌توانند کشوری دموکراتیک و توسعه ‌یافته بسازند یا خیر؟! یکی از فرآیندهای مهمی که تاثیر بسیاری بر مدیریت منابع و آثار توزیعی آن دارد موضوع رانت است. برای دولت رانتی ویژگی ‌هایی برشمرده شده است که در این یادداشت به برخی از آن‌ ها اشاره می‌ شود.

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

در طول تاریخ بیشتر از آزادی‌ ملت‌ ها نوشته ‌اند و کمتر از چرایی وجود ظلم و ظالم نوشته شده است. بدون تردید تجربه سیاسی یک عصر هرگز همچون تجربه نسل دیگر نیست، نظریه پردازان فکر می‌ کنند که صرفا برای آینده می ‌نویسند، در حالی که بیش از هر چیزی تفکرشان بازتاب مسائل روز می ‌باشد. بر این اساس برای آینده‌ ای بهتر، از  گذشته باید سخن گفت و سوال های در ذهن مانده گذشته را با شیوه ‌های نو پاسخ داد.

فلسفیدن در باب دروغ دروغ چرا؟!

برای توصیف سخنان غیر واقعی از عبارت “دروغ” و “دروغگویی” استفاده می کنیم. البته درباره ی این واژه هم مانند همه ی واژگان، تسامح بسیاری به خرج می دهیم و در اموری مختلف از آن کمک می گیریم. با این کار احساس خود را نسبت به یک موضوع می رسانیم. مثلاً وقتی خبری را که از زبان یک سیاستمدار شنیده ایم، دروغ می نامیم، یا وعده ی او را دروغین تلقّی می کنیم، منظور خاصّی داریم و مخالفتمان را با یک رژیم، نظام یا مرام سیاسی بیان می کنیم، نه اینکه خود آن بیان و گزاره ی خاص را واقعی بدانیم  یا ندانیم.

تاریخچه مالیات ایران

می توان ایران را یکی از کهن ترین کشورهایی که اقدام به اخذ مالیات کرده است، دانست. عده ای از مورخان بر این باورند که تاریخچه مالیات ایران مربوط به 5000 سال قبل می شود، ولیکن در دوره ی پادشاهی داریوش مالیات برای نخستین بار تنظیم و میزان پرداخت آن معین شد.

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

هفته اول بهمن ماه دومین جلسه از <سلسله نشست های گفتگو و اندیشه> با حضور برخی از دبیران کل احزاب اصلاح طلب و چهره های سیاسی و فعالان حزبی با موانع توسعه اجتماعی و بازتاب احکام قضائی و اجرای احکام شلاق در جامعه با سخنرانی دکتر تقی آزاد ارمکی جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران و دکتر محسن رهامی حقوقدان و استاد دانشگاه تهران در سالن انتشارات بعثت برگزار شد.

انتخابات حزب محور

معمولا انتخابات در تمام کشورها به شکل حزبی برگزار می شود. حتی در کشورهای اطراف ما مثل ترکیه و پاکستان هم انتخابات به شکل حزبی است و احزاب در انتخابات نقش اساسی دارند. ولی چرا در کشور ما با وجود احزاب متعدد و گوناگون چنین چیزی ممکن نیست؟ احزاب نقش اساسی در انتخابات ندارند و وزن هیچ حزبی در این میان مشخص نیست.

راهکارهای اثربخشی مجلس

مجالس سیاسی انواع مختلف دارند. در ابتدا جمعی از اشراف و نخبگان برای انجام مشورت توسط قوه مجریه گرد هم می آمدند. مجلس مهستان، مجلس الیگارش ها و پارلمان های آریستوکرات ها در راستای مشورت دادن به پادشاه یا نخست وزیر شکل می گرفت.

ایران گربه نبود

به تصاوير بنگريد، تصویر زمینه آبی فلات ایران و تصویر زمينه نارنجی گستره حکومت هخامنشیان است. آب مهمترین عنصر حیاتی در فلات ایران بوده است و هر پادشاهی سعی داشته سرچشمه و حوزه آبریز، این گوهر گرانبها را در اختیار داشته باشد .

متدولوژی گفتگو

آیا تا به حال در این نکته تامل داشته اید که در برخی از مجامع و نزد برخی از افراد، تا گفتگویی پیش می آید و در خصوص برخی موضوعات صحبت می شود، نوعی بی میلی برای مشارکت در گفت و گو و حتی تنفر از بحث جاری سراسر وجودتان را در بر می گیرد تا جایی که تحمل ماندن و گوش دادن هم در شما باقی نمی ماند.

دیگر اصناف وظیفه گرایی در اخلاق حرفه ای

در قسمت قبلی این نوشتار، به موضع وظیفه گرایان در باب “اخلاق حرفه ای” رسیدیم و از آن میان، با نگرش طبیعت گرایانِ وظیفه گرا آشنا شدیم. نگرش آنها را محک زدیم و سعی نمودیم به ذهن آوریم که چنین افرادی در هنگام مواجهه با تعارضات میان  وظایف اخلاقی و وظایف حرفه ای چه تصمیمی می گیرند و به کدام سو تمایل می یابند.

قلم حاما