1 1161 سه شنبه 10 مهر 01:31 دسته مطلب :دسته تیتر اصلی کد مطلب : 6720
دولت چهاردهم چه کارهائی می‌تواند بکند؟

افشین فرهانچی

دولت چهاردهم چه کارهائی می‌تواند بکند؟

دکتر مسعود پزشکیان در قامت ریاست دولت چهاردهم به سه طریق می‌تواند دست به اصلاح یا تغییر ریل کشور بزند.

دکتر مسعود پزشکیان در قامت ریاست دولت چهاردهم به سه طریق می‌تواند دست به اصلاح یا تغییر ریل کشور -البته در محدوده اختیارات و امکانات قوه مجریه- بزند.

یک. بازگرداندن روال‌های اشتباه و پرآسیب گذشته و جلوگیری از عملیاتی شدن فرایندهای آسیب‌رسان

دو. تعویض و تغییر نیروهای نامناسب و ناکارآمد دولت‌های گذشته و فرصت دادن به نیروهای جوان‌تر و متخصص

سه. اجرا فرایندهای اصلاحی جامع یا جزئی در ساختارها و سطوح مختلف

برای اجرائی نمودن این سه طریق، طبعا ایشان نیاز به هماهنگی‌های بسیار و رایزنی‌های پیچیده با هسته سخت قدرت، گروه‌های فشار، ذینفعان محلی، صاحبان قدرت و نهادهای قانون‌گذار و اداری دارد.

در سطح اول که به نظر ساده‌ترین و در دسترس‌ترین سطح است؛ کافی است که ایشان و تیم همراه‌شان روال‌های غلط گذشته را شناسائی و احصا نمایند (این کار به بهترین وجه توسط مردم، کنشگران سیاسی و رسانه‌ای و اقشار و اصناف مختلف صورت گرفته است)؛ و در ادامه با رایزنی‌های فشرده و روال‌های قانونی موجود، اقدام به حذف و تغییر این روال‌ها نمایند. برای محقق ساختن این روش، دولت و ریاست جمهور نیروی انسانی زیادی نیاز ندارند و یک تیم چابک و هوشمند می‌تواند این کار را مدیریت نماید.

از نمونه‌های این اصلاح رویه‌های اشتباه می‌توان به حذف ارائه تعهدات غیر معمول برای دستیاران پزشکی، بازگرداندن اساتید تعلیقی به دانشگاه‌ها، اصلاح میزان پایه حقوق کارگری و نظایر آن اشاره کرد. تمام این موارد بیش از نیروی فیزیکی، برنامه‌ریزی و ساختار بوروکراتیک نیاز به تیم پیگیری و رایزنی‌های فشرده دارد.

در سطح دوم، تغییر مدیران در لایه‌های مختلف ساختار اداری و مدیریتی کشور قرار دارد. این کار هم صعب و هم پر تنش است. جدا از شناسائی نیروهای مناسب که خود کاری طاقت‌فرسا و پیچیده است، مقاومت در برابر این تغییر نیروها بسیار زیاد خواهد بود.

شعار و استراتژی وفاق ملی باعث شده است که دست دولت برای یک‌جانبه عمل کردن محدود شود. مجلس اصول‌گرا به شیوه های مختلف سد دیگری در برابر این تغییرات است. اعمال نفوذ از طریق استعلامات متعدد نیز میتواند مانع دیگری در برابر این تغییرات مدیران ایجاد کند.

لذا در نهایت، این روش در شرایط فعلی، چندان موثر و کارآمد نخواهد بود؛ همان‌گونه که تاکنون و طی دو ماه اخیر تغییرات مدیریتی رخ داده، چندان در راستای اصلاحات و تغییر نبوده است.

و اما در سطح سوم، که طراحی و اجرا فرایندهای اصلاحی است؛ گرچه دولت چهاردهم خیلی سریع و سزارین‌وار متولد شد و دکتر پزشکیان بدون داشتن فرصت کافی برای تیم‌سازی، برنامه‌نویسی و طراحی فرایندهای اصلاحی پای به کارزار انتخاباتی نهاد؛ اما انتظار میرود بتدریج و با کمک کارشناسان و صاحب‌نظران فرایندهای اصلاحی را تدوین و در ادامه اجرا نماید. وگرنه ساختار مدیریتی قوه مجریه خیلی سریع دچار روزمرگی خواهد شد.

نحوه نگاه دکتر پزشکیان و حلقه اول مدیران ایشان به مسئله برنامه‌نویسی و طراحی پروژه، سن بالای حلقه اصلی مدیریتی ایشان و عدم وجود خلاقیت در اکثر وزرا و معاونین، نحوه گزینش و معرفی وزرا و معاونین که تقریبا بطور مطلق بدون برنامه بودند، ناقص و ناکافی بودن برنامه هفتم برای مدیریت کلان و اجرائی کشور، برنامه‌گریزی نهادینه شده در ساختار مدیریتی و اداری همه عواملی هستند که طریق سوم را نیز با چالش‌های بسیاری روبرو کرده است.

خلاصه اینکه دکتر پزشکیان و دولت مطبوع ایشان راه بسیار دشواری را برای تمشیت امور در پیش دارند و بجز راه اول که در آن شانس موفقیت بالا است و شاید بتواند کورسوی امیدی را ایجاد کند، روش‌های دوم و سوم منجر به نتیجه ملموسی نخواهد شد.

البته بسیاری از صاحب‌نظران، ارباب جراید و کنش‌گران حزبی و اجتماعی از همان ابتدا به این مسئله اشراف داشتند و همین مقدار را نیز پیروزی بزرگی به شمار می‌آوردند. اما بسیاری از افراد جامعه خصوصا 51 درصدی که در نهایت در انتخابات مشارکت ننمودند به این میزان موفقیت بسنده نخواهند کرد و کماکان دل‌زده و ناامید از تغییرات و اصلاح باقی خواهند ماند.

دولت پزشکیان اگر می‌خواهد موفقیت نسبی کسب نماید، باید بر روش سوم پای فشارد. حتی اگر مدیران را تغییر نمی‌دهد لازم است که رویه‌ها و فرایندها را تغییر دهد. بسیاری از مدیران ما، خصوصا در لایه‌های میانی، پائین و سطوح کارشناسی، نشان داده‌اند که می‌توانند خود را با تغییرات همراه نمایند. به شرط اینکه هم برنامه‌ها و پروژه‌های کلان بدرستی تدوین شده باشد و هم مدیران ارشد مصرانه و با اسلوب‌های جدید ایشان را با فرایندهای جدید همراه نمایند. پافشاری بیش از حد دکتر پزشکیان بر محدودماندن در برنامه هفتم و عدم توجه کافی به لزوم تدوین برنامه‌های خلاقانه، بدیع، مبتنی بر علم روز و مشارکتی میتواند خیلی سریع دولت را از حیز انتفاع بیاندازد و شبیه به دولت آقای رییسی زمین گیر و ناتوان در حل مسائل نماید.

حال باید منتظر ماند و دید که در پایان صدروزگی دولت جدید چه مقدار پیشرفت حاصل شده است.

زنده و پاینده ایران و ایرانیان

 

9 مهرماه 1403

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب دولت چهاردهم افشین فرهانچی

فرزاد فضلی
پس کلا دولت پزشکیان کار خیلی سختی داره مخصوصا مورد سوم به زودی محقق نمیشه

آخرین اخبار

شروع دور دوم مدرسه حزبی

راه آینده از آموزش می‌گذرد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان منصوب شد

به‌موجب حکمی از سوی حبیب‌الله فضل‌الله‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خوزستان، آقای حمیدرضا قائدی به سمت مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان استان منصوب شد.

از بحران تا بیکاری: روایت بازار کار روابط‌عمومی

روابط‌عمومی زمانی معنا پیدا می‌کند که یک کسب‌وکار در حال توسعه باشد و بتواند در بازار خود سهم صدا به دست آورد. اما در شرایط پساجنگ، وقتی اقتصاد و سیاست در شرایط ناپایدار فرو می‌روند، نخستین واحدی که جایگاهش متزلزل می‌شود روابط‌عمومی است؛ چراکه عملاً امکان کنشگری در راستای توسعه برند کاهش می‌یابد.

بیانیه اعتراض به انحلال و تضعیف سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور

امروز در برابر تصمیمی ایستاده‌ایم که نه‌تنها یک نهاد، بلکه ستون فقرات حفاظت از زیست‌بوم ایران را هدف گرفته است.

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو 39 (راهبردی برای صلح، همزیستی در عصر تفرقه‌ها)

بخشش نه ضعف قدرت: راهبردی برای صلح و همزیستی در عصر تفرقه‌ها

سیاست و بالن آرزوها؛ نقدی به ابراز پشیمانی دبیرکل حزب اراده ملت ایران

حدوداً یک هفتة پیش بود که دبیرکل حزب اراده ملت ایران پستی در شبکة اکس منتشر کردند که خلاصه‌اش این بود «حضور ما در ستاد پزشکیان اشتباه بود».

درباره اصلاح اشتباه و استرداد لایحه "مقابله با محتوای خلاف واقع در فضای مجازی" توسط دولت آقای دکتر پزشکیان

ملت شریف ایران! با درود و احترام؛ دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران ضمن استقبال از تصمیم دولت محترم، مبنی بر استرداد لایحه ...

جلسه بررسی اهمیت و نقش دیپلماسی ایران در برقراری روابط بین‌الملل

اکثر مردم دیدگاه منفی نسبت به سیاست دارند و این چالش بزرگی است که تلاش برای تغییر آن ضروری است.

عدد یک و امنیت

به‌گواه شواهد بسیار، عدم شناحت و بی‌توجهی، نسبت‌به چیستی و کارکرد مفهوم یا واژه امنیت، بنیادی‌ترین چالش نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر است.

فصلنامه خاطرات سیاسی 28 منتشر شد

پرونده ویژه این شماره فصلنامه به موضوع شبه کودتای نوژه میپردازد.

دسته تیتر اصلی