0 997 سه شنبه 21 اسفند 10:57 دسته مطلب :دسته تیتر اصلی کد مطلب : 7806
ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

احمد حکیمی پور - رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

جریان قدرت پنهان می‌خواست لطیفی در دولت سیزدهم بماند اما ظریف به هر طریقی حذف شود/ چرخ سیاست در ایران فعلا خوب نمی‌چرخد

احمد حکیمی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب - در مورد ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه رییس‌جمهور اعلام کرده دیگر وزیر اقتصاد معرفی نخواهند کرد در حال حاضر برخی جلیلی را برای وزارت اقتصاد به رییس‌جمهور پیشنهاد می‌دهند، نظر شما درباره مطرح شدن چنین موضوعاتی چیست، گفت: آقایان پایداری قدرت را در دست داشتند و ما دیدیم که چه عملکردی داشته‌اند. الان هم واقعا رییس‌جمهور با به اصطلاح مشی وفاق آمد که همه نیروها در کنار هم کار کنند ولی عملا دیدیم که این روش ایشان را برنتابیدند و وفاق یکطرفه شد و چنین چیزی را به صورت تعارف می‌شود مطرح کرد که به طور مثال آقای رییس‌جمهور بگوید حالا که شما مدعی هستید بیایید کشور را اداره کنید، اما از آن طرف رای مردم چه می‌شود.

در شورای چهارم به قالیباف گفتیم آرای مردم به اصلاح‌طلبان را در مدیریت شهری لحاظ کن اما قبول نکرد

وی ادامه داد: مردم به این تفاوت‌ها رای داده‌اند و دوست دارند که رییس‌جمهور منتخب باتوجه به این بدنه رایی که پشتیبان او شده‌اند و آمده‌اند در مقابل رقیبان به ایشان رای داده‌اند، این تفاوت را در مدیریت کشور ببیند. در دوره چهارم در شورای شهر خیلی نزدیک به اکثریت شورا بودیم مثلا ما ۱۲ نفر بودیم، آنها حدود ۱۵ نفر بودند یک الی دو نفر هم میانه بودند. در آن زمان شهردار وقت آقای قالیباف بود و ما از ایشان خواستیم که با توجه به اینکه نصف شورای شهر اصلاح‌طلبان بودند در مدیریت شهر این بخش از آرای مردم را هم لحاظ کنند اما متاسفانه اصلا این کار را نکردند. متاسفانه حتی یک نفر از افرادی که ما پیشنهاد دادیم را نگذاشتند و افرادی را هم که ما پیشنهاد دادیم اتفاقا وضع‌شان بدتر شد و در لیست سیاه رفتند.

اگر می‌خواهیم دولت از جریان اکثریت مجلس تشکیل شود باید سیستم نخست وزیری را احیا کنیم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: الان آقای پزشکیان با روحیه‌ای که دارند و احساس خوب و حسن نیتی که دارند، به جریانی که در انتخابات شکست خورده‌اند فضا داده‌اند و برخی از آن‌ها را در دولت نگه داشتند و میدان دادند. اما نمی‌شود که همه اعضای دولت از طرف مقابل باشند پس رای مردم چه می‌شود؟ در این شرایط انتخابات بی‌معنی است؛ چراکه مردم آقای جلیلی را دیدند که به آقای پزشکیان رای دادند. البته اگر قانون اساسی را اصلاح کنند که دولت محصول اکثریت مجلس باشد، می‌شود چنین کاری کرد که البته این در دنیا هم مرسوم است و دولت از جریانی تشکیل می‌شود که اکثریت مجلس را دارد. در چنین شرایطی باید سیستم نخست وزیری احیا شود و ریاست جمهوری تشریفاتی می‌شود و اصل کار با نخست وزیر است. در دنیا هم چنین رویه‌ای وجود دارد.

پزشکیان به مردم بگوید شما به من رای دادید اما مجلس ۴ درصدی اجازه نمی‌دهد کار کنم

حکیمی‌پور تصریح کرد: الان گرفتاری نظام سیاسی ما این است به ندرت اکثریت مجلس با دولت هماهنگ است. موارد زیادی داریم که مجلس در دست جناح یا دولت در جناح دیگری است که عملا این کار استهلاک نیرو است و باید فکر دیگری برای آن کرد. نمی‌شود که آقای پزشکیان رقیبش را به عنوان وزیر اقتصاد معرفی کند، این به نوعی تمسخر انتخابات است و این را اصلا در حد تعارف هم درست نمی‌دانم و این توهین به رای مردم است. آقای پزشکیان مشی وفاق را در پیش گرفته است اگر مجلس با آن همراهی نمی‌کند، به مردم بگوید که شما به من رای دادید که من کار کنم اما مجلس ۴ درصدی به من اجازه نمی‌دهد کار کنم. آقای پزشکیان با همان صداقتی که از مردم رای گرفته باید به آن عهدی که دارد، وفادار باشد و با مردم راحت صحبت کند و اگر مجلس نمی‌گذارد که کار کند، ولو اینکه آقای پزشکیان خیلی کوتاه آمده و با به اصطلاح برنامه یا شعار فائق آمده بر رقیبانش در مدیریت کشور میدان داده است، لذا بهتر است که با رای‌دهندگان خودشان خیلی مسائل را مطرح کنند و به آن عهدی که دادند وفادار بمانند.

چرخ سیاست در ایران فعلا خوب نمی‌چرخد

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره استعفای ظریف گفت: این مساله نشان داد که در واقع ساختار به اصطلاح قدرت پنهان در ایران خیلی قوی است و کار خود را پیش می‌برد. می‌خواهم بگویم که این دولت در سایه یا دولت در دولت یا هر اسم دیگری که روی آن بگذاریم الان هست و اعمال اراده می‌کند. درباره آقای ظریف ما دیدیم موضوع تقریبا حل شده بود و حضور ایشان در دولت نقطه قوتی برای کشور بود و برای پیشبرد سیاست داخلی و خارجی موثر بود. اما می‌بینیم که با او اینطور برخورد می‌شود و فشارهایی که ما امروز شاهدیم و طومارهایی که در مجلس راه افتاده است این‌ها بالاخره نشان‌دهنده این است که چرخ سیاست در ایران فعلا خوب نمی‌چرخد. این نیروها همدیگر را خنثی می‌کنند و در واقع به نوعی به جای این که قوا همدیگر را تقویت کنند، بیشتر نیروی همدیگر را مستهلک می‌کنند و در این میان در حق رئیس‌جمهور که منتخب مردم است، احجاف می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره برخورد دوگانه نسبت به این دولت و دولت قبل درخصوص افرادی مانند لطیفی رییس سازمان امور استخدامی و ظریف گفت: این سوالات در افکار عمومی وجود دارد یعنی به نوعی ارزش ساختار و چارچوب‌ها به این است که کار مردم راه بیفتد و الا اینکه ما بخواهیم به این شکل چارچوب‌ها تکیه کنیم که نتیجه‌اش این شود که کشور ضرر کند اینجا باید فکر دیگری کرد. این بحث‌ها در دوره امام هم اتفاق افتاد و ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام برای همین بود. یعنی جاهایی بود که هم مجلس، هم دولت بر موضع قانونی خودشان می‌ایستادند و کار کشور قفل می‌شد. یعنی اگر عنصر مصلحت عمومی در اداره کشور لحاظ نشود، کشور دچار آسیب خواهد شد و این بحثی است که ثابت شده است و در کشور ما هم اتفاق افتاده است و به همین دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است.

ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

جریان قدرت پنهان می‌خواست لطیفی در دولت سیزدهم بماند اما ظریف به هر طریقی حذف شود

حکیمی‌پور تصریح کرد: به نظرم خیلی زود ماه عسل پروژه وفاق در کشور به پایان رسید و به نوعی شاهد هستیم یک جریانی می‌گوید وفاق با من باشد. نه وفاق باهم باید باشد. آقای پزشکیان به دنبال وفاق با هم بود اما ظاهرا عده‌ای می‌خواهند وفاق یک طرفه با آن‌ها باشد و همه با آن‌ها هماهنگ شوند.

وی درباره رفتار دوگانه درعدم برخورد با انتصابات غیرقانونی در دولت قبل گفت: حتما در خصوص آقای لطیفی قدرت اصلی می‌خواست او بماند اما درباره آقای ظریف قدرت اصلی نمی‌خواست بماند. مهم این است که قدرت پنهان و اصلی در کشور در اختیار چه کسی است. روی کاغذ ما تفکیک قوا داریم اما آن‌هایی که قدرت اصلی را اعمال می‌کنند و جریان حاکم یا همان قدرت در سایه و پنهان هستند اراده‌شان را پیش می‌برند. در آنجا اراده‌شان بر این بود که آقای لطیفی بماند اما در این جا اراده‌شان این است که آقای ظریف به هر طریقی حذف شود و این را تا آخر ادامه دادند. این موضوعات در کشور ما سابقه دارد و بار اول هم نیست که اتفاق می‌افتد. البته اتفاق خوبی نیست چراکه ما شاهدیم که توان و نیروهای محدود کشور بر سر یک موضوعاتی مستهلک می‌شود که اصلا ارتباطی با مسائل روزمره مردم ندارد و فقط به دلیل کشمش‌های بیهوده جریان‌های قدرت است و به نفع کشور و مردم نیست.

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب احمد حکیمی پور

آخرین اخبار

بیانیه در خصوص وضعیت نگران‌کننده پارک چیتگر

با نهایت تأسف و نگرانی، شاهد خشک‌شدن تدریجی بخش‌های گسترده‌ای از پارک جنگلی چیتگر هستیم.

حزب اراده ملت ایران؛ گام به‌سوی نهاد توسعه‌بخش و مسئول در سیاست ایران

امروز در این پلنوم قصد دارم درباره جایگاه حزب اراده ملت ایران به‌عنوان یک «حزب توسعه‌بخش» سخن بگویم؛ حزبی که می‌خواهد هم در اندیشه و هم در عمل، نیرویی برای نوسازی، اصلاح و تعالی کشور باشد.

دفاع از تداوم مشی اصلاح‌طلبانه حزب؛ عقلانیت در برابر شعارزدگی

یک. اگر به سوابق مصاحبه‌ها و مواضع من از سال ۱۳۷۸ نگاه شود، مشخص است که از تندترین منتقدان جریان اصلاحات بوده‌ام. اساساً کلید نقد درون‌جریانی اصلاحات را برای نخستین‌بار حزب ما زده است. اما نقد اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه به معنای نادرستی راه اصلاح‌طلبی نیست. اصلاح‌طلبی، پیش از آنکه صرفاً یک تئوری یا مشی سیاسی باشد، روشی برای عمل سیاسی است؛ روشی که ویژگی‌هایی چون صداقت، پاکدستی، پاسخ‌گویی، مردم‌داری و قانون‌گرایی را در خود دارد.

بازتعریف حزب از منظر اقشار اجتماعی و مسیر مستقل سیاست‌ورزی

تجربه تاریخی احزاب در ایران نشان می‌دهد که بسیاری از احزاب به‌ویژه پس از انقلاب، به‌جای تمرکز بر پایگاه اجتماعی و مأموریت‌های مستقل، خود را با حکومت تلفیق کرده‌اند. این وضعیت باعث شده است که هرگاه دولتی همسو باشد، حزب در موقعیت راحتی قرار گیرد و در صورت مخالفت دولت، دچار سردرگمی و پراکندگی شود.

بازخوانی دولت وفاق: تحلیلی بر رویکرد و عملکرد دکتر پزشکیان

نحوه برخورد حاکمیت با ایشان، چه در زمان تأیید صلاحیت و چه در روز انتخابات، بسیار تعیین‌کننده بود. به‌نظر می‌رسد دکتر پزشکیان رأی مردم را نوعی تکلیف شهروندی دانسته، اما صیانت از رأی و حتی تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری را نوعی منت آشکار تلقی کرده است.

ارزیابی پیامدهای خروج حزب از جبهه اصلاحات و ضرورت بازنگری در راهبرد اصلاح‌طلبی

پس از بیانیه‌ای که منجر به خروج ما از شورای هماهنگی اصلاحات شد، در جلساتی که در حزب برگزار می‌شد، این موضوع همواره به‌عنوان یک مسئله مهم مطرح می‌شد. در نهایت، دستور جناب دکتر فرهانچی، دبیرکل محترم، این بود که این موضوع به‌صورت ویژه بررسی شده و یک نظرسنجی و ارزیابی انجام شود و نتایج آن به دوستان ارائه گردد.

گزارش عملکرد و چشم‌انداز حزب اراده ملت ایران در استان کرمانشاه

با عرض سلام و درود خدمت همه دوستان و همراهان گرامی، مایه خرسندی است که امروز فرصت دارم گزارشی کوتاه از فعالیت‌های حزب اراده ملت ایران در استان کرمانشاه را خدمت شما ارائه کنم. در آغاز، لازم می‌دانم ضمن معرفی مختصر خود، مروری بر روند یک‌ساله فعالیت شعبه استانی حاما در کرمانشاه داشته باشم.

احترام، تحول‌خواهی و استقلال؛ سه پایه برای آینده حزب اراده ملت ایران

دامنه احترام بسیار گسترده است. من فقط به یک بُعد آن اشاره می‌کنم: احترام به نظر و دیدگاه دیگران حتی اگر مخالف نظر ما باشد—می‌تواند راه‌گشای اتفاقات خوب و رشد جمعی باشد.

ضرورت بازگشت به تخصص‌گرایی در تصمیم‌گیری حزبی و ملی

در حوزه ارتباطات، وقتی از من می‌پرسند کسی که می‌خواهد وارد این عرصه شود چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، می‌گویم مثل هر حوزه دیگر، ما هم دو نوع مهارت داریم: مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم.

فصلنامه خاطرات سیاسی 29منتشر شد

پرونده اصلی این شماره با عنوانِ «ایران بین دوجنگ»، به تحولات سیاسی، اجتماعی ایران در میانه دو جنگ هشت‌ساله و دوازده روزه و عبرت‌های آن دو واقعه تاریخی، از دید صاحب‌نظران برجسته سیاسی و نظامی ایران و جهان پرداخته‌است.

دسته تیتر اصلی