0 481 سه شنبه 10 مهر 12:56 دسته مطلب :دسته اخبار حاما کد مطلب : 6717
انتصاب اقوام و اقلیت‌ها در دولت چهاردهم

زهرا زمانی

انتصاب اقوام و اقلیت‌ها در دولت چهاردهم

زمانی که شایستگی معیار شود، دیگر نباید نگاه نژادی یا مذهبی داشته باشیم.

انتصاب اقوام و اقلیت‌ها در دولت چهاردهم

زمانی که شایستگی معیار شود، دیگر نباید نگاه نژادی یا مذهبی داشته باشیم

جلال جلالی‌زاده عنوان کرد: «به نظر من زمانی که شایستگی معیار شود، دیگر نباید نگاه نژادی یا مذهبی داشته باشیم. اما متاسفانه چون تاکنون از اقوام و مذاهب در ایران به طور یکسان استفاده نشده است، نگاه‌ها به این مساله متعصبانه ضدقانون، ضددینی و اخلاقی شده‌ است. به هر صورت فعالان سیاسی و مذهبی دنبال این مسائل هستند،‌ اما اگر انشالله ما به جایگاهی رسیدیم که کشور و توسعه برای‌مان مهم بود و همچنین وحدت و همبستگی و عدالت برای ما اهمیت پیدا کرد،  دیگر کسی به دنبال این مسائل نخواهد رفت».

باید با نگاه مثبت و غیرامنیتی به مردم نگاه کرد تا شاهد وحدت در جامعه باشیم

وی خاطرنشان کرد: «اگر دولت چهاردهم در راستای جبران تبعیض‌ها گذشته باشد، مسائلی که در گذشته بوده است،‌ کنار می‌رود و از نیروهایی که در مناطق مختلف هستند، استفاده خواهد شد. امروز اگر با نگاه مثبت و غیرامنیتی به این نفرات توجه شود، قطعا شاهد فعال شدن جامعه خواهیم بود. همچنین در فعال شدن نیروهای توانمند در جامعه اثر خواهد گذاشت.  قطعا وقتی مردم ببینند، نظام واقعا به همه ایرانیان نگاه یکسانی دارد، مطمئنا شاهد وحدت بیشتر، برادری و برابری و همبستگی بیشتر خواهیم بود».

حقیقت این است که پزشکیان می تواند برای نخستین بار در تاریخ بعد از انقلاب نه تنها از گزینه های مختلف در حوزه اقوام و مذاهب بهره ببرد، بلکه با دو چهره سیاسی، مدیریتی از ادیان توحیدی غیر مسلمان نیز روبه روست که هم آن ها را به خوبی میشناسد و هم اینکه سابقه مدیریتی آن ها نشان میدهد که می توانند چنین نقشی را در کابینه او ایفا کنند.

 

چنانچه پزشکیان در ساختار دولت از آن ها بهره جوید قطعا سرو شکلی کاملا متفاوت با تمام دولت های اصلاح طلب و اصولگرا به دولت خود میدهد و عنوانی جدای از این جناح بندی های سیاسی پیدا می‌کند و تاریخ بعد از انقلاب دچار تحولی عظیم از این حیث خواهدشد. جالب اینکه آن ها می توانند مسئولیت هایی را در کابینه داشته باشند که متفاوت از وزارت باشد و در گیرودار مخالفت های برخی چهره های خاص و تندرو در مجلس و رای عدم اعتماد نیز قرار نگیرند.  

 

 

اسفندیار اختیاری

یکی از این شخصیت ها که برخی رسانه ها وی را با عنوان پدر شرکت های دانش بنیان ایران مطرح می کنند، کسی است که 16 سال در کنار عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شناخته می شود و اتفاقا که در تمامی این 16 سال با پزشکیان در پارلمان هم قطار و آشنا بوده اند. اسفندیار اختیاری طراح اصلی قانون شرکت های دانش بنیان و جهش تولید دانش بنیان به شمار میاید، او که خود نیز خلبان است، رئیس فراکسیون هوا فضا و هوانوردی، رئیس پردیس علم و فناوری و مرکز هوانوردی آن، عضو هیئت امنای فناوری کشور بوده است. اگرچه اسفندیار اختیاری به دلیل برخی اظهار نظرها درباره حوادث دوسال گذشته برای نمایندگی زرتشتیان رد صلاحیت شد، اما آنقدر چهره موجه ای بود که روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری دولت کنونی بلافاصله بعد از محرومیت اختیاری از مجلس، وی را به عنوان مشاور خود منتصب کرد و علاوه برآن او اکنون در ردای رئیس کمیته ارتقا ظرفیت های قانونی حوزه اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است. با توجه به سوابق وی در مقوله شرکت‌های دانش بنیان و همین طور معاونت علمی و فناوری، باید اسفندیار اختیاری را در دولت پزشکیان یکی از گزینه های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور دانست، هرچند که بعضی به دلیل سابقه علمی و دانشگاهی اش به وزارت علوم نیز اشاره دارند. انتخاب وی می تواند شجاعت بزرگی از سوی پزشکیان به شماربیاید.

 

سپنتا نیکنام

چهره نام آشنای دیگر کسی است که در همایش تبلیغاتی برج میلاد که با حضور شخص پزشکیان و ظریف همراه بود، برای ایراد سخنرانی دعوت شد و البته در گفته هایی متفاوت و احساسی همراهی اش با پزشکیان را نیز اعلام کرد و اتفاقا که اظهارات او مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. همانطور که اخیرا توئیت تبریک او بابت ریاست جمهوری پزشکیان در رسانه های مختلف دست به دست می شود. سپنتا نیکنام آن گزینه نام آشناست. چهره ای جوان و البته خوش سخن و شناخته شده برای بسیاری در کشور که عضویتش در شورای شهر یزد علی رغم رای مردم این شهر به دلیل زرتشتی بودنش برای ماه ها معلق ماند و در دوره ای تبدیل به یکی از بحران های ملی شد، از پافشاری و مخالفت شورای نگهبان علیه او تا تلاش های اسفندیار اختیاری نماینده وقت زرتشتیان برای بازگشت وی به شورای شهر و تثبیت قانون شوراها در مجلس و کشاندن کار به  مجمع تشخیص مصلحت نظام تا سپنتا با رای مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام، بعد از این قانون مجدد به شورای شهر بازگردد. سپنتا نیکنام در دوره های چهارم و پنجم عضو شورای شهر یزد بود. البته زمانی که برای شورای شهر تهران نامنویسی کرد رد صلاحیت شد، اما اینروزها با حضور مسعود پزشکیان برای رقابت های ریاست جمهوری دوباره نامش بر سر زبان ها افتاده است.

از دولت روحانی به بعد نقشی در کابینه ها با عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در اقوام و اقلیت ها به وجود آمد، اما شخصی که حسن روحانی آن را برای این عنوان برگزید علی یونسی وزیر اطلاعات سابق بود، موضوعی که با انتقادهایی نیز همراه شد، دولت رئیسی اما در این راستا اقدام بزرگ و مثبتی انجام داد و «ماموستا عبدالسلام کریمی» را که از اهل تسنن بود، برای این سمت با عنوان «مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» برگزید. بی تردید با توجه به یکی از اظهارنظرهای پیشین سپنتا نیکنام که معتقد بود این وظیفه باید بر عهده یکی از ادیان یا مذاهب قرار بگیرد و نه چهره های معمول سیاسی کشور ، اکنون در دوران دولت پزشکیان او میتواند نخستین کسی باشد که به عنوان پیرو یکی از ادیان الهی غیر مسلمان این وظیفه در دولت را به دوش بکشد و اقوام و ادیان را با دولت پزشکیان همراه کند

.

برچسب ها حاما دولت چهاردهم پزشکیان انتصاب اقوام در دولت چهاردهم کابینه اقوام

آخرین اخبار

بیانیه در خصوص وضعیت نگران‌کننده پارک چیتگر

با نهایت تأسف و نگرانی، شاهد خشک‌شدن تدریجی بخش‌های گسترده‌ای از پارک جنگلی چیتگر هستیم.

حزب اراده ملت ایران؛ گام به‌سوی نهاد توسعه‌بخش و مسئول در سیاست ایران

امروز در این پلنوم قصد دارم درباره جایگاه حزب اراده ملت ایران به‌عنوان یک «حزب توسعه‌بخش» سخن بگویم؛ حزبی که می‌خواهد هم در اندیشه و هم در عمل، نیرویی برای نوسازی، اصلاح و تعالی کشور باشد.

دفاع از تداوم مشی اصلاح‌طلبانه حزب؛ عقلانیت در برابر شعارزدگی

یک. اگر به سوابق مصاحبه‌ها و مواضع من از سال ۱۳۷۸ نگاه شود، مشخص است که از تندترین منتقدان جریان اصلاحات بوده‌ام. اساساً کلید نقد درون‌جریانی اصلاحات را برای نخستین‌بار حزب ما زده است. اما نقد اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه به معنای نادرستی راه اصلاح‌طلبی نیست. اصلاح‌طلبی، پیش از آنکه صرفاً یک تئوری یا مشی سیاسی باشد، روشی برای عمل سیاسی است؛ روشی که ویژگی‌هایی چون صداقت، پاکدستی، پاسخ‌گویی، مردم‌داری و قانون‌گرایی را در خود دارد.

بازتعریف حزب از منظر اقشار اجتماعی و مسیر مستقل سیاست‌ورزی

تجربه تاریخی احزاب در ایران نشان می‌دهد که بسیاری از احزاب به‌ویژه پس از انقلاب، به‌جای تمرکز بر پایگاه اجتماعی و مأموریت‌های مستقل، خود را با حکومت تلفیق کرده‌اند. این وضعیت باعث شده است که هرگاه دولتی همسو باشد، حزب در موقعیت راحتی قرار گیرد و در صورت مخالفت دولت، دچار سردرگمی و پراکندگی شود.

بازخوانی دولت وفاق: تحلیلی بر رویکرد و عملکرد دکتر پزشکیان

نحوه برخورد حاکمیت با ایشان، چه در زمان تأیید صلاحیت و چه در روز انتخابات، بسیار تعیین‌کننده بود. به‌نظر می‌رسد دکتر پزشکیان رأی مردم را نوعی تکلیف شهروندی دانسته، اما صیانت از رأی و حتی تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری را نوعی منت آشکار تلقی کرده است.

ارزیابی پیامدهای خروج حزب از جبهه اصلاحات و ضرورت بازنگری در راهبرد اصلاح‌طلبی

پس از بیانیه‌ای که منجر به خروج ما از شورای هماهنگی اصلاحات شد، در جلساتی که در حزب برگزار می‌شد، این موضوع همواره به‌عنوان یک مسئله مهم مطرح می‌شد. در نهایت، دستور جناب دکتر فرهانچی، دبیرکل محترم، این بود که این موضوع به‌صورت ویژه بررسی شده و یک نظرسنجی و ارزیابی انجام شود و نتایج آن به دوستان ارائه گردد.

گزارش عملکرد و چشم‌انداز حزب اراده ملت ایران در استان کرمانشاه

با عرض سلام و درود خدمت همه دوستان و همراهان گرامی، مایه خرسندی است که امروز فرصت دارم گزارشی کوتاه از فعالیت‌های حزب اراده ملت ایران در استان کرمانشاه را خدمت شما ارائه کنم. در آغاز، لازم می‌دانم ضمن معرفی مختصر خود، مروری بر روند یک‌ساله فعالیت شعبه استانی حاما در کرمانشاه داشته باشم.

احترام، تحول‌خواهی و استقلال؛ سه پایه برای آینده حزب اراده ملت ایران

دامنه احترام بسیار گسترده است. من فقط به یک بُعد آن اشاره می‌کنم: احترام به نظر و دیدگاه دیگران حتی اگر مخالف نظر ما باشد—می‌تواند راه‌گشای اتفاقات خوب و رشد جمعی باشد.

ضرورت بازگشت به تخصص‌گرایی در تصمیم‌گیری حزبی و ملی

در حوزه ارتباطات، وقتی از من می‌پرسند کسی که می‌خواهد وارد این عرصه شود چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، می‌گویم مثل هر حوزه دیگر، ما هم دو نوع مهارت داریم: مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم.

فصلنامه خاطرات سیاسی 29منتشر شد

پرونده اصلی این شماره با عنوانِ «ایران بین دوجنگ»، به تحولات سیاسی، اجتماعی ایران در میانه دو جنگ هشت‌ساله و دوازده روزه و عبرت‌های آن دو واقعه تاریخی، از دید صاحب‌نظران برجسته سیاسی و نظامی ایران و جهان پرداخته‌است.

دسته اخبار حاما