0 967 شنبه 14 بهمن 11:05 دسته مطلب :دسته اخبار حاما کد مطلب : 6587
با کنار گذاشتن سلیقه ای افراد، انتخابات را درگیر حاشیه نکنید

زهیر اصفهانی، استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی:

با کنار گذاشتن سلیقه ای افراد، انتخابات را درگیر حاشیه نکنید

بیشتر رد صلاحیت شدگان در ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، از اردوگاه اصلاح طلبان و یا از طیف سیاسی میانه رو هستند و...

اراده ملت، فائزه صدر: بیشتر رد صلاحیت شدگان در ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، از اردوگاه اصلاح طلبان و یا از طیف سیاسی میانه رو هستند، اما نام برخی از اصولگرایان مطرح نیز در این روند زمزمه شده است. در کشورمان احراز یا رد صلاحیت نامزدها، پر حاشیه ترین موضوع هر انتخاباتی است که بر تعمیق دو قطبی موجود در جامعه و میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیر دارد. اراده ملت در گفت و گویی با زهیر اصفهانی، استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید:

نسبت رد صلاحیت ها با تشدید دو قطبی در جامعه چیست؟ آیا اجرای نامناسب قوانین مربوطه می تواند منجر به کاهش مشارکت مردم در انتخابات شود یا خیر؟ 
ویژگی مترقی جمهوریت در نظام سیاسی و اجرای انتخابات در ایران، بین کشورمان و سایر کشور های منطقه تمایزی دموکراتیک خلق کرده است. با اینکه ایران در اجرای دموکراسی در منطقه پیش رو است ولی برخی رفتار های سلیقه ای در اجرای قوانین می تواند برخی از مسائل مهم از جمله اصل انتخابات را به حاشیه ببرد.
قوانین انتخابات در ایران با اصلاحاتی که در چند سال اخیر داشتند، قوانینی کامل، جامع و کارگشا هستند که می توانند کیفیت و سلامت انتخابات را تضمین کند، ولی اعمال سلایق شخصی افراد در تفسیر قوانین، در هر دوره ای اصل انتخابات را به حاشیه می برد.
اولین ضربه این مساله به قانون است، این مساله در هیات های اجرایی بیشتر مشاهده می شود. در هر دوره می بینیم نمایندگان وزارت کشور در قالب افراد معتمد در هیات های اجرایی وزارت کشور به بحث صلاحیت ها ورود می کنند.
درحالیکه اگر در مورد صلاحیت ها موردی در مراجع چندگانه مشاهده نمی شود، نباید افراد کاسته داغ تر از آش شوند و به عنوان رد صلاحیت فضا را بر روی گفتمان های متعدد ببندند.
یکی از لوازم ترقی و پیشرفت در جوامع باز بودن گفتمان های مختلف است این که حضرت آقا بر کرسی های آزاد اندیشی و شنیدن صدای منتقدان و حتی مخالفان تاکید می کنند، نشانه ای بر اهمیت باز بودن فضای گفتمانی در جامعه و عرصه سیاست است.
آنچه کشور را در سال های گذشته دچار آسیب جدی کرده و موجب دو قطبی سازی شده است، همین موارد سلیقه ای است که با شدت گرفتن در دوره هایی، وحدت ملی را دچار خدشه کرده است.
مقام معظم رهبری در انتصابات خود و در موضوع حضور افراد در حوزه های مهمی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام از افراد مختلف با دیدگاه ها و سلیقه های سیاسی مختلف استفاده می کنند.
ولی هر بار که یکی از جناح ها در دولت بر سر کار می آید برخی از افراد منتسب به ان نگاه های سیاسی خاص با رفتار های نسنجیده و تندروی، آبروی نظام را در حوزه انتخابات تحت الشعاع قرار می دهند.
به نظر من در این مقاطع باید به شدت با سلیقه گرایی برخورد کرد. نباید به افراد اجازه داد با نظرات شخصی در چنین حوزه مهمی یعنی در بحث تایید صلاحیت ها ورود کنند. هدف احراز صلاحیت است نه عدم احراز.
اگر نکته خاصی در پرونده شخصی وجود ندارد باید اجازه داد که او در معرض انتخاب مردم قرار بگیرد و با کنار گذاشتن سلیقه ای افراد انتخابات را درگیر حاشیه نکنیم و بهانه به دست دشمن ندهیم تا ایراداتی به سختار ها نظام وارد کنند و هیات های اجرایی و شورای نگهبان و دیگر نهاد ها را زیر سوال ببرند.
رد صلاحیت شخصیت هایی که سابق بر این در نظام مسئولیت های مهمی داشتند، چه پیامی به جامعه می دهد؟ آیا کنار گذاشتن وزرا، استانداران، فرمانداران و نمایندگان پیشین مجلس و حتی روسای جمهور، جامعه را دچار ابهام و تردید نخواهد کرد؟
ملاک حال کنونی افراد است. اگر با دیدگاهی که شما در سوال خود به آن اشاره دارید پیش برویم نمی توان هیچ ایرادی به عملکرد مدیران و مسئولین گرفت، چون همه آن ها در زمانی که بر سر کار آمدند جزو شایستگان ارزیابی شده بودند!
درحالیکه افراد در طول زمان دچار تغییر می شوند یا در دوره هایی دچار خطا و اشتباه شده اند. داشتن یک مسئولین در نظام دلیل نمی شود که فرد را تا پایان عمر خود مصون از هر اشتباه و خطایی بدانیم.
ولی مساله کسانی که سابقه اجرایی درخشانی دارند از افرادی که مواردی منفی در کارنامه خود دارند جدا است. این افراد سرمایه ها و تجارب ارزشمندی دارند و نباید به بهانه رد صلاحیت کنار گذاشته شوند.
اگر خدای ناکرده در زمان بررسی صلاحیت ها بر اساس دیدگاه های شخصی و سلایق گروهی و جناحی عمل شود، ممکن است افراد ارزشمندی نادیده گرفته شوند و یا رد صلاحیت شوند چون صرفا با نگاه حاکم تفاوت دیدگاه دارند و به عنوان منتقد و مخالف کنار گذاشته می شوند که این رفتار با صحبت های مقام معظم رهبری در مورد انتخابات در تضاد است.
اگر رفتار های سلیقه ای و نگاه های گروهی و جناحی مسئولین و تصمیمگیران در دوره انتخابات مدیریت نشود، در عرصه عمومی آسیب زا خواهد بود.

کاهش مشارکت اجتماعی در انتخابات چه نسبتی با رفتار های سلیقه ای دارد؟ آیا افزایش مشارکت دلیلی قانع کننده برای جلوگیری از بروز برخورد های سلیقه ای نیست؟
متاسفانه فضای کشور هنوز به سمت مشارکت نرفته و این ضعفی در دستگاه های تبلیغاتی و در رسانه های ما است که گویی بالا بودن مشارکت اهمیتی برایشان ندارد.
انتخابات مجلس از جمله انتخاباتی در کشور است که بیشترین حضور مردم را دارد، چون این عرصه ارتباطی مستقیم با جامعه و مشکلات موجود دارد و مردم چشم اندازی دارند و با امیدی می آیند و به نماینده مورد نظر خود رای می دهند.
گرایشات سرزمینی و رفتار های قومی نیز در انتخابات نقش دارد. اما باز هم نقش رسانه مهم و غیر قابل انکار است. رسانه باید در این دوره تحمل خود را بالا ببرد باید وسعت فکر را جایگزین نگاه های محدود ساز کند. نمایندگان تمامی تفکرهای رایج در کشور باید در صدا و سیما تریبونی برای بیان آرا و نظرات خود داشته باشند. رفتار های سلیقه ای و نگاه های جناحی آفت مشارکت است.
 

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب فائزه صدر زهیر اصفهانی

آخرین اخبار

بیانیه در خصوص وضعیت نگران‌کننده پارک چیتگر

با نهایت تأسف و نگرانی، شاهد خشک‌شدن تدریجی بخش‌های گسترده‌ای از پارک جنگلی چیتگر هستیم.

حزب اراده ملت ایران؛ گام به‌سوی نهاد توسعه‌بخش و مسئول در سیاست ایران

امروز در این پلنوم قصد دارم درباره جایگاه حزب اراده ملت ایران به‌عنوان یک «حزب توسعه‌بخش» سخن بگویم؛ حزبی که می‌خواهد هم در اندیشه و هم در عمل، نیرویی برای نوسازی، اصلاح و تعالی کشور باشد.

دفاع از تداوم مشی اصلاح‌طلبانه حزب؛ عقلانیت در برابر شعارزدگی

یک. اگر به سوابق مصاحبه‌ها و مواضع من از سال ۱۳۷۸ نگاه شود، مشخص است که از تندترین منتقدان جریان اصلاحات بوده‌ام. اساساً کلید نقد درون‌جریانی اصلاحات را برای نخستین‌بار حزب ما زده است. اما نقد اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه به معنای نادرستی راه اصلاح‌طلبی نیست. اصلاح‌طلبی، پیش از آنکه صرفاً یک تئوری یا مشی سیاسی باشد، روشی برای عمل سیاسی است؛ روشی که ویژگی‌هایی چون صداقت، پاکدستی، پاسخ‌گویی، مردم‌داری و قانون‌گرایی را در خود دارد.

بازتعریف حزب از منظر اقشار اجتماعی و مسیر مستقل سیاست‌ورزی

تجربه تاریخی احزاب در ایران نشان می‌دهد که بسیاری از احزاب به‌ویژه پس از انقلاب، به‌جای تمرکز بر پایگاه اجتماعی و مأموریت‌های مستقل، خود را با حکومت تلفیق کرده‌اند. این وضعیت باعث شده است که هرگاه دولتی همسو باشد، حزب در موقعیت راحتی قرار گیرد و در صورت مخالفت دولت، دچار سردرگمی و پراکندگی شود.

بازخوانی دولت وفاق: تحلیلی بر رویکرد و عملکرد دکتر پزشکیان

نحوه برخورد حاکمیت با ایشان، چه در زمان تأیید صلاحیت و چه در روز انتخابات، بسیار تعیین‌کننده بود. به‌نظر می‌رسد دکتر پزشکیان رأی مردم را نوعی تکلیف شهروندی دانسته، اما صیانت از رأی و حتی تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری را نوعی منت آشکار تلقی کرده است.

ارزیابی پیامدهای خروج حزب از جبهه اصلاحات و ضرورت بازنگری در راهبرد اصلاح‌طلبی

پس از بیانیه‌ای که منجر به خروج ما از شورای هماهنگی اصلاحات شد، در جلساتی که در حزب برگزار می‌شد، این موضوع همواره به‌عنوان یک مسئله مهم مطرح می‌شد. در نهایت، دستور جناب دکتر فرهانچی، دبیرکل محترم، این بود که این موضوع به‌صورت ویژه بررسی شده و یک نظرسنجی و ارزیابی انجام شود و نتایج آن به دوستان ارائه گردد.

گزارش عملکرد و چشم‌انداز حزب اراده ملت ایران در استان کرمانشاه

با عرض سلام و درود خدمت همه دوستان و همراهان گرامی، مایه خرسندی است که امروز فرصت دارم گزارشی کوتاه از فعالیت‌های حزب اراده ملت ایران در استان کرمانشاه را خدمت شما ارائه کنم. در آغاز، لازم می‌دانم ضمن معرفی مختصر خود، مروری بر روند یک‌ساله فعالیت شعبه استانی حاما در کرمانشاه داشته باشم.

احترام، تحول‌خواهی و استقلال؛ سه پایه برای آینده حزب اراده ملت ایران

دامنه احترام بسیار گسترده است. من فقط به یک بُعد آن اشاره می‌کنم: احترام به نظر و دیدگاه دیگران حتی اگر مخالف نظر ما باشد—می‌تواند راه‌گشای اتفاقات خوب و رشد جمعی باشد.

ضرورت بازگشت به تخصص‌گرایی در تصمیم‌گیری حزبی و ملی

در حوزه ارتباطات، وقتی از من می‌پرسند کسی که می‌خواهد وارد این عرصه شود چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، می‌گویم مثل هر حوزه دیگر، ما هم دو نوع مهارت داریم: مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم.

فصلنامه خاطرات سیاسی 29منتشر شد

پرونده اصلی این شماره با عنوانِ «ایران بین دوجنگ»، به تحولات سیاسی، اجتماعی ایران در میانه دو جنگ هشت‌ساله و دوازده روزه و عبرت‌های آن دو واقعه تاریخی، از دید صاحب‌نظران برجسته سیاسی و نظامی ایران و جهان پرداخته‌است.

دسته اخبار حاما