0 49 سه شنبه 24 مهر 10:29 دسته مطلب :قلم حاما کد مطلب : 6727
این قسمت: سوگ‌نامه سیاست در ایران

زهره رحیمی

این قسمت: سوگ‌نامه سیاست در ایران

مرور یادداشت نخست  از این سلسله یادداشت با عنوان (حکایت از ما بهتران)، به دریافت بیشتر از این مقال کمک می‌کند.  پس از شرحی که از نظام سیستماتیک حزبی در جوامع توسعه‌یافته رفت، اینجا در ایران، دنیای سیاست گاه به جعبه اسرارآمیز تردستان و گاه به بازار آشفته شام مانند است. نهاد سیاست از هیچ قاعده فنی و علمی و حرفه‌ای و منطقی پیروی نمی‌کند و خیر عمومی را منظور ندارد.

مرور یادداشت نخست  از این سلسله یادداشت با عنوان (حکایت از ما بهتران)، به دریافت بیشتر از این مقال کمک می‌کند. 
پس از شرحی که از نظام سیستماتیک حزبی در جوامع توسعه‌یافته رفت، اینجا در ایران، دنیای سیاست گاه به جعبه اسرارآمیز تردستان و گاه به بازار آشفته شام مانند است. نهاد سیاست از هیچ قاعده فنی و علمی و حرفه‌ای و منطقی پیروی نمی‌کند و خیر عمومی را منظور ندارد. اینجا شفافیت، فرایندمحوری، شاخص‌گذاری، مشارکت‌جویی، شایسته‌سالاری، تحزب، صندوق‌محوری، گردش قدرت، پاسخگویی، فرصت برابر و حاکمیت بر سرنوشت خویش، همگی قواعد گمشده بازی سیاست‌اند و جای خود را به پنهان‌کاری، پیرسالاری، مصلحت، شیخوخیت‌، انحصار، سفارشگری، خویشاوندسالاری، الیگارشی، خودکامگی، شعارزدگی، پول‌سالاری و تحکم، داده‌اند. 
هیچیک از مسیرهای آموزش رسمی و یا نهادها و رسانه‌های موجود، مجالی برای شناخت و درک مفهوم تحزب و حزب شهروندان فراهم نمی‌کند. از سوی مردم هم سیاست با اینکه، حدود نان سفره، روسری و پوشش و اختیار لوله‌های تناسلی را تعیین می‌کند، اما امر پلیدی است که نباید خود را به آن ملوث کرد. 
حزب، نهادی نابالغ، عقیم، مطرود، ناکارا، منفور، مستضعف و در حاشیه است. نه حکمرانان و نه مردمان، اعتقادی به سیاست‌ورزی تشکیلاتی ندارند. دموکراسی و جمهوری و عدالت و رای مردم، مفاهیمی تقلیل‌یافته و دستکاری‌شده و تهی از معنا، صرفا برای جاخوش‌کردن در متون سخنرانی‌ها و مقالات است. نهادهایی فرادستی، به گاهِ انتخابات، اراده می‌کنند که اینبار به مصلحت، دایره بازیگران، چقدر فراخ و یا تا چه حدودی بسته باشد. 
پس از مرحله‌ی تعیین حدود و تکلیف، سر و کله بازیگران پیدا می‌شود. قدرت‌طلبان و جاه‌طلبان و سوداگران و سرمایه‌داران، وارد صحنه می‌شوند و شمارشان نسبت به فعالان پیشکسوت سیاسی بسیار پرشمار است. مناسباتی که پشت پرده ستادهای انتخاباتی رقم می‌خورد، خودش قصه هزار افسوس است. به هرحال اینجا تنها مقطعی‌ست که احزاب، فرصت بازی اندکی پیدا می‌کنند. به سهم خود، فضایی پرشور برای انتخابات دیگران فراهم می‌کنند. این شکل از ستادهای انتخاباتی که احزاب در آن در حاشیه هستند، با رسیدن روز انتخابات غروب می‌کنند و از دسترس عموم براحتی و بی‌پاسخ خارج می‌گردند.
نتایج انتخابات که اعلام می‌شود، صورت دیگری از ماجرا رخ می‌نماید. در این مرحله، خیل عظیمی از افراد دارای رانت، صاحبان سرمایه‌های بادآورده، مجاهدین شنبه، رفقا و نزدیکان و آشنایان و همشهریان نامزد پیروز، برای گرفتن سهمی از قدرت با هم دست به رقابت می‌زنند و از هر کانال و ابزاری خود را به پیروزمندان انتخاباتی وصل می‌کنند. البته که در این میان، فعالین حزبی و تشکیلاتی هم نه با رسم و منزلتی که در روایت «از ما بهتران»، شرح‌ آن رفت، در این میان هستند. اینجا مهم نیست که تو چند سال در احزاب و تشکل‌های کشور استخوان خُرد کرده باشی. چقدر به کارهای تیمی و مدیریت مشارکتی عمر صرف کرده باشی. چقدر مرد یا زن سیاست بوده باشی. اهمیتی ندارد که در میان مردم کف جامعه یا فضای مدنی، تا چه میزان با اعتبار و محبوبیت درخشیده باشی. چقدر برنامه‌محور و کارآمد هستی؟ راهی برای رساندن صدای تو نیست. اگر بنوعی به حلقه تنگ‌نظر قدرت، وصل یا آشنا نباشی، بسختی می‌توانی پیشنهاد و پیام خود را به آن بالاها برسانی. اینجا مکانیسم‌های بسته، غیرتشکیلاتی، محفلی و باندی، رفاقتی، سودجو، تجویزی و دستوری، سکان، می‌چرخانند. و تو یا تن به این سازوکارها می‌دهی و یا کلاهت پس معرکه است. باید به هزار در بزنی تا شاید کسی آن بالاها، از میان آقازادگان تا منشی‌ها، رفیقان غار یا رفقای شب‌های احیا و سینه‌زنی، پیدا شود و پیام تو را بشنود تا احیانا برساند. تو اگر یک آدم کمترشناخته‌شده یا جوان در سیاست باشی، در سایه فقدان حکمرانی حزبی و تشکیلاتی موجود، مسیر پیشِ رویت همینقدر بی‌در و پیکر الله‌بختکی و پلشت است! شاید بیش از دودهه از عمر شریفت را برای سیاست و جامعه سیاسی صرف کرده باشی، اما در این کارزار برای یافتن شماره تماسی از مسئولین که پیامک الکترونیکی کوتاه تو را مورد عنایت قرار بدهند، باید منت هزار کس را بکشی. فارغ از اینکه حرف و مطالبه تو در مقام یک شهروند، چقدر حرف درست و بجایی باشد، اساسا هیچ روشی برای رساندن حرفت پیشِ رو نداری. آری، تو محکوم به ناشنیدن هستی. افراد در قدرت هم به جای اینکه در خدمت جامعه باشند و در واقع تجلی مطالبات ایشان. به مخاطبانی دوردست و در پرده بدل می‌شوند که احزاب باید برای رساندن مطالبات خود به ایشان، فقط به صدور بیانیه و اعلامیه متوسل شوند. وضعیتی کاملا وارونه در توازن و تعامل قوای بین مردم و دولت!
اینگونه است که در جامعه ما، مسیر غریب و دشوارِ تحزب، نه‌تنها بستری برای شناسایی و پرورش و جانمایی نیروهای شایسته در قدرت سیاسی حاکم نیست که میانبرهای رایج برای صعودهای یک‌شبه و ناقواعد ناسالم اما کامیاب، ذهن هر سیاسیِ محاسبه‌گری را برای دورزدن امور و مسیرهای یک‌شبه وسوسه می‌کند. در چنین وضعتی احزاب مردمی که تمایلی به «شرکتی‌شدن» ندارند، علیرغم اینکه می‌دانند این سازوکار تا چه حد از مسیر توسعه سیاسی فاصله دارد اما ناگزیر برای کسب قدرت، به این سازوکارهای ناصواب تن می‌دهند! این خودزنی، در درازمدت، ماهیت و اصالت آنها را دستخوش فروپاشی، تبدیل و انهدام می‌کند و اساسا نظام حزبی و توسعه آنرا در جامعه به ناهنجاری می‌کشاند.

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب سوگ نامه زهره رحیمی

قلم حاما

اندر احوالات گفتگوهای ما

خواستم در مورد گفتگو و مزایای آن بنویسم اما دیدم که چه صاحبنظران و کارشناسانی از زوایای مختلف به این مهم پرداخته‌اند و اشارات من در قیاس، به قطره‌ای در برابر دریا ‌ماند. بهتر دیدم از حوزه تجارب و اندوخته‌های عملی‌ام به بحث ورود کنم.

دولت چهاردهم و مسکن، وزارتخانه متبوع چگونه باید برای مهم‌ترین بخش خود برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کند؟

باشروع به‌کار دولت چهاردهم و گذشت حدود دو ماهه از روی کار آمدن کابینه جدید، اکنون می‌توانیم مجدداً و فارغ از موضوعات انتخاباتی به بررسی تخصصی مسائل کشور بپردازیم. یکی از موضوعات مربوط به وزارتخانه راه‌‌ و شهرسازی، بحث مسکن است که امروزه تبدیل به یکی از ابرمسئله‌های سیاست و برنامه‌ریزی ایران شده است و به دلیل ارتباط داشتن با سایر زمینه‌ها نظیر اقتصاد، هم بر دیگر بخش‌ها اثر گذار است و هم از آن‌ها اثر می‌پذیرد.

سید قطب به روایت حکیمی‌پور

 نوسینده این کتاب، احمد حکیمی پور، زاده ۱۳۴۲ در زنجان، نماینده سابق زنجان و طارم در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بود. وی از موسسین حزب اراده ملت ایران(حاما) و تا سال 1402 دبیر کل این تشکل سیاسی با انتخاب شورای مرکزی بود و اکنون رییس شورای مرکزی این حزب می باشد.

چهار اشغال!!!

ایران چهار مرتبه به اشغال کامل نیروهای بیگانه درآمده است نکته مهم همراهی مردم و بی تفاوتی آنها و عدم مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر بوده است.

انواع اعتیاد در زنان

از دیرباز اعتیاد را عملی مردانه بشمار می‌رفته است و تریاک بعنوان ماده مخدر سنتی در جمع های مردانه یکه تازی می‌کرده است اما امروزه با ورود مخدر های جدید تریاک از گردونه مصرف تا حدودی خارج شده است و زنان هم پای در رکاب مردان گذاشته‌اند. امروزه اعتیاد مردان95% و زنان 5% است.

زنان و سیاست

زنان برای دستیابی به قدرت سیاسی با موانع زیادی روبرو هستند. اینها عموماً موانعی هستند که به فقدان اطلاعات، فقدان اعتماد به نفس و درجه خاصی از عدم آمادگی در مواجهه با چالش‌های زندگی سیاسی مرتبط دانست.

بازگشت کودکان به پادگان‌ها!

مردم از شرایط آموزش و پرورش گلایه دارند. مدرسه‌ محیط مطبوعی برای پرورش استعدادهای دانش‌ آموزان نیست.

بیانیه روز ملی کودک

کودکان آینده سازان، ریشه ها و پایه های ساخت جامعه ی نوین هستند.

این قسمت: سوگ‌نامه سیاست در ایران

مرور یادداشت نخست  از این سلسله یادداشت با عنوان (حکایت از ما بهتران)، به دریافت بیشتر از این مقال کمک می‌کند.  پس از شرحی که از نظام سیستماتیک حزبی در جوامع توسعه‌یافته رفت، اینجا در ایران، دنیای سیاست گاه به جعبه اسرارآمیز تردستان و گاه به بازار آشفته شام مانند است. نهاد سیاست از هیچ قاعده فنی و علمی و حرفه‌ای و منطقی پیروی نمی‌کند و خیر عمومی را منظور ندارد.

گفت‌وگو ابزار اصلی وفاق اجتماعی

دولت چهاردهم نام وفاق ملی را برای خود انتخاب کرده است. این نام‌گذاری در پی انتخاباتی دوقطبی بین دو جریان سنت‌گرا و نوگرای جامعه، جالب توجه است. اگرچه بطور مشخص نمی‌توان پزشکیان را نماینده‌ی تمام‌عیار اردوگاه نوگرایان جامعه دانست ولی وعده‌ها و مطالبات پزشکیان مثل دسترسی آزاد به شبکه (اینترنت) و تنش‌زدایی با کشورهای غربی، همان خواست نوگرایان جامعه است.

قلم حاما