0 569 یکشنبه 24 دی 05:20 دسته مطلب :قلم حاما کد مطلب : 6579
متدولوژی گفتگو

حسن اسدی

متدولوژی گفتگو

آیا تا به حال در این نکته تامل داشته اید که در برخی از مجامع و نزد برخی از افراد، تا گفتگویی پیش می آید و در خصوص برخی موضوعات صحبت می شود، نوعی بی میلی برای مشارکت در گفت و گو و حتی تنفر از بحث جاری سراسر وجودتان را در بر می گیرد تا جایی که تحمل ماندن و گوش دادن هم در شما باقی نمی ماند.

آیا تا به حال در این نکته تامل داشته اید که در برخی از مجامع و نزد برخی از افراد، تا گفتگویی پیش می آید و در خصوص برخی موضوعات صحبت می شود، نوعی بی میلی برای مشارکت در گفت و گو و حتی تنفر از بحث جاری سراسر وجودتان را در بر می گیرد تا جایی که تحمل ماندن و گوش دادن هم در شما باقی نمی ماند.
در آسیب شناسی این حالت روانی حرف فراوان است که من سعی می کنم در این مجال به صورت فهرست وار به علل آن اشاره نمایم. اول آنکه گفتگو یک کنش به شدت اجتماعی است و ما از نظر ساختاری ناتوان در راه اندازی و استمرار بخشی به کنش جمعی هستیم و نمی توانیم از گفتگو برای تعالی در هدف شناسی و عمل استفاده کنیم.
برای نمونه آنجایی که من نمی توانم تمایل و علاقه مندی به کار جمعی داشته باشم و یا حتی در جایی که کار جمعی است نمی توانم ظرفیت و استعداد خودم را بروز دهم، پس چگونه خواهم توانست که با دیگری از چیزهایی بگویم که یا مال من است و یا به جمع ارتباط دارد و ازاین روست که یا تنهاییم و دوست و همراهی پیدا نمی کنیم و یا اگر با کسی و یا کسانی در ارتباط باشیم این پیوند نمی تواند عمیق و طولانی باشد.
دوم اینکه در موضوع کنش اجتماعی مانند گفتگو، مهم مشخصات شخصیتی و یا رفتاری دو طرف گفتگو نیست که باعث تداوم گفت و گو می شود، بلکه تداوم و تقویت گفتگو به روابط میان گفتگو کننده (اهمیت موضوع ، زمان گفتگو ، اسباب گفتگو ، نیاز به گفتگو ، رعایت حرمت طرفین و تحمل قاعده شکنی در گفتگو) مربوط می شود.
هریک از ویژگی های گفتگوی مثبت در جریان تمرین مستمر و هدایت شده بدست می آید که ما متاسفانه در قالب چنین تمرین هایی قرار نمی گیریم. چون احساس نیاز به گفتگو پیدا نمی کنیم. برای نمونه قرار می شود که در مجمعی برای دیدار و یا حتی در گروهی مجازی برای تعامل در موضوعی گردهماییم و چند نفر گفتگو کنند و یا ما نیز در آن مشارکت داشته باشیم مسلم است که دراین امر مهم جایگاه و اهمیت افراد نیست که ما را برای گفتگو مجاب می کند، بلکه مهم موضوعی است که اهمیتش وادارمان می کند که وقت بگذاریم و در گفتگو شرکت کنیم و منطق ایجاب می کند که فقط به موضوع ورود کنیم و بدون توجه به طرف مقابل آنچه را که خود می فهمیم و یا برداشتمان است طرح کنیم، ولی چون تمرین گفتگو و یا همان کنش اجتماعی را نداشته ایم در همان آغاز گفتگو از مدار خارج می شویم و متناسب با قضاوتی که در خصوص طرف گفتگو داریم موضوع و تم اصلی را فراموش و به بیان حرف هایی اقدام می کنیم که جز تنگ کردن فضا نتیجه ای در بر نمی دارد.
موضوع سومی که در کنش اجتماعی از نوع گفتگو باید به شدت بدان اعتقاد داشت و این اعتقاد را در جریان تمرین هدفمند و مستمر به دست آورد اجازه و اختیاری است که باید به طرف گفتگو بدهیم. به نحوی که قادر باشد در همه محور های گفتگو پیشنهاد دهنده باشد، نظر خود را آنگونه که هست ابراز نماید، نظر و منطق ما را بپذیرد ، رد کنند و یا حتی تغییر دهد.
یعنی این گونه نباشد که من هر چه گفتم حتمی تلقی شود و هر ان قلتی بدان باعث بر آشفتگی گردد. پس می بینید که روش شناسی گفتگو چندان ساده و بی اهمیت نیست و دقیقا از محل ساده انگاری و بهاء ندان بدان است که مشارکت در گفتگو برایمان عذاب آور می شود، تم اصلی فراموش شده و موارد حاشیه ای سمت بحث و گفتگو را مشخص می دارد. تم تکراری و زمان بر می شود ، در حین گفتگو به همدیگر می پریم و با طرح مسائل غیر مرتبط فضای گفتگو بسته می شود.
مهمتر و بدتر از همه هر وقت که دلمان بخواهد و یا موضوعی یادمان بیاید صحبت های طرف مقابل را قطع می کنیم و در نهایت پس از ساعتها اوقات تلخی و خرد شدن اعصاب طرفین به خودمان لعن می فرستیم که نانت نبود و آبت نبود، گفتگو کردنت با این آدم چه بود؟!
 

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب حسن اسدی

قلم حاما

معرفی کتاب کاربست فلسفه در اخلاق‌حرفه‌ای (چاپ دوم)

در جهان شتاب‌زده امروز، کمتر کسی فرصتی می‌یابد که پیش از عمل، کار خود را در آیینه معیارهای اخلاقی بیازماید.

ضرورت پرداختن به جامعه‌شناسی زبان

جامعه‌شناسی زبان، دانشی است که به مطالعه‌ تعامل میان زبان و جامعه می‌پردازد و به بررسی این مسأله که چگونه عوامل اجتماعی همچون طبقه اجتماعی، جنسیت، قومیت، سیاست و قدرت بر شکل‌گیری، تحول و بکارگیری زبان اثر می‌گذارند. درجهانی که پویایی‌های ارتباطی روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود، پرداختن به جامعه‌شناسی زبان نه تنها یک ضرورت علمی، بلکه نیازی اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی است.

نواختن سرنا از سر گشاد آن

دکتر بیژن عبدالکریمی، فیلسوف و اندیشمند معاصر ایرانی، در سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. او تحصیلات خود را در رشته فلسفه در دانشگاه تهران آغاز کرد و سپس با اخذ دکترا از دانشگاه مسلمان علیگر هند مسیر آکادمیک خود را ادامه داد. عبدالکریمی سال‌ها به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس کرد و در این مدت با ترجمه و شرح اندیشه‌های فیلسوفانی چون هایدگر و نیچه، جایگاهی ویژه در فضای فکری ایران یافت.

سبقت تورم از افزایش حقوق چگونه قابل مدیریت است؟

مطابق اعلام مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه در تیرماه 1404 به رقم 41.2 درصد رسید که به معنای این است که خانوارهای کشور نسبت به تیرماه سال 1403 به‌طور میانگین 41.2 درصد برای خرید مجموعه کالاهای مورد نیاز خود بیشتر هزینه کرده‌اند.

جنگنامه یک پرستار

این روزها با دو کوله راهی بیمارستان می‌شوم. دوربین و لپ‌تاپ را که تنها دارایی ارزشمندم هستند، به‌همراه تعدادی کتاب و دفتر و کاغذ در یک کوله‌ می‌گذارم.

عدد یک و امنیت

به‌گواه شواهد بسیار، عدم شناحت و بی‌توجهی، نسبت‌به چیستی و کارکرد مفهوم یا واژه امنیت، بنیادی‌ترین چالش نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر است.

چرا این مجموعه را ترجمه کردم؟

در جوامع دموکراتیک، این احزاب هستند که قوام‌بخش، تثبیت‌کننده و تعالی‌دهنده امر دموکراسی‌اند.

معرفی کتاب: آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی

«آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی» نوشته احمد حکیمی‌پور، نگاهی کاربردی و آموزشی به مفاهیم بنیادین کار حزبی و سازماندهی سیاسی است؛ کتابی مختصر اما پُرمحتوا که تجربه و تئوری را در مسیر آموزش نیروهای تشکیلاتی به‌هم پیوند می‌زند.

معرفی کتاب: «حاما حزب ما هست»

کتاب «حاما حزب ما هست» نگاهی تحلیلی به حزب اراده ملت ایران و مفاهیم کلیدی آن است. با نثری روان و تصاویر مستند، این اثر دعوتی به بازاندیشی در سیاست و مسئولیت اجتماعی است.

معرفی کتاب مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی)

نویسنده: توماس کاستینگ مترجم: خانم زهره رحیمی

قلم حاما