0 62 سه شنبه 24 مهر 11:05 دسته مطلب :قلم حاما کد مطلب : 6733
سید قطب به روایت حکیمی‌پور

زهرا زمانی

سید قطب به روایت حکیمی‌پور

 نوسینده این کتاب، احمد حکیمی پور، زاده ۱۳۴۲ در زنجان، نماینده سابق زنجان و طارم در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بود. وی از موسسین حزب اراده ملت ایران(حاما) و تا سال 1402 دبیر کل این تشکل سیاسی با انتخاب شورای مرکزی بود و اکنون رییس شورای مرکزی این حزب می باشد.

 نوسینده این کتاب، احمد حکیمی پور، زاده ۱۳۴۲ در زنجان، نماینده سابق زنجان و طارم در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بود. وی از موسسین حزب اراده ملت ایران(حاما) و تا سال 1402 دبیر کل این تشکل سیاسی با انتخاب شورای مرکزی بود و اکنون رییس شورای مرکزی این حزب می باشد.
اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر مصر

فصل اول کتاب
 به زندگی نامه ایشان و زمینه های اجتماعی و سیاسی تکوین اندیشه های سید قطب پرداخته است.
نویسنده از همان ابتدای کار کلمات را از دیدگاه سید قطب برای ما بیان می‌کند مثل مفاهیم:
 -1جاهلیت
 -2 قدرت
 -3 امت
 -4 پیشتاز امت
 -5 تکافل
 -6جهاد
 -7 ادب انحلال
سید قطب علاوه بر دیدن و آگاه بودن به همه ایرادات جهان ضعف اساسی آن را فقدان در ویژگی رهبری می‌داند.

فصل دوم
و جاهلیت را ویژگی مشترک نظام های موجود در جهان می‌داند و همیشه جاهلیت را در برابر اسلام قرار می‌دهد و در توضیح جاهلیت می‌گوید: «آنچه که اسلامی نیست جاهلی است و کشور های اسلامی هم امروزه جاهل هستند».
در ادامه نظام های جاهلی را به سه دسته:
-1جهل مردم
-2 ظاهربینی
-3روزمرگی

در ادامه سید قطب جوامع را از نظر اسلامی بررسی می‌کند.
از نظر اسلام دو نوع جامعه داریم:
-1اسلامی
-2جاهلی
و معتقد است جامعه‌ای که بر اساس قانون الهی استوار نباشد نمی‌تواند جامعه اسلامی باشد.

فصل سوم
 این کتاب با مفهوم جهاد آشنا می‌شویم.
اگر بصورت خلاصه بخواهیم بگوییم جهاد یعنی تغییر وضع موجود. و برای تغییر وضع موجود به یک انقلاب واقعی، تحت رهبری یک پیشتاز امت نیاز است که او باید از نسل قرآنی یعنی صحابه پیامبر الگو و نمونه بگیرد.
از نظر تحلیلی از هنگام تولد پیشتاز تا استقرار جامعه اسلامی دو مرحله دارد: 
-1مرحله اول: الهام قرآنی که هدفش آزاد کردن فرد از قید خود بیگانگی جاهلی است.
-2مرحله دوم: نبرد علیه جامعه جاهلی
الف) تکوین: روش پیامبر در مکه
ب) قیام: زمانی که جامعه مثل زمان  پیامبر آماده شد آن وقت، وقت قیام است.
ج)رادیکالیزم سید قطب: دیدگاه سید قطب دیدگاه رادیکالی است و هرگونه سازشی را نفی می‌کند و قیام قهر آمیز و خشونت بار را تجویز می‌کند.
و البته جهالت را هم غیر قابل اصلاح می‌داند.
با همه این‌ها، نکته قابل توجه در دیدگاه سید قطب این است که به تکنیک و فنون غرب  هیچ گاردی ندارد و حتی آن را محصول مشترک انسانیت می‌داند.
فصل چهارم
جامعه آرمانی و ویژگی های آن
مدینه فاضله از نظر سید قطب جامعه ای است که  حاکمیت مطلق خداوند بوسیله اسلام و تمامی ابعاد جامعه باشد.
اما اصلا خود اسلام از نظر سید قطب چیست؟
اسلام یعنی بیرون شدن از بندگی مردم و بند خدا شدن.
و ویژگی های اسلام را اینگونه می‌داند:
-1ربانی بودن
-2 ثابت بودن
-3همه گیر بودن
-4هماهنگ بودن
-5 عملگرا بودن
-6واقع گرا بودن
-7یکتاگرا بودن
-8 نفی نژادپرستی
-9 مخالفت با فئودالیسم و سرمایه داری

فصل پنجم
برخی دیگر از افکار سیاسی سید قطب
سید قطب عدالت اجتماعی را اولویت همه چیز قرار داده است. (نه فقط عدالت اقتصادی)
و تحقق آن متکی به دو شرط اصلی است:
-1وحدت همه جانبه ای که متناسب و متعادل باشد
-2تکافل عمومی بین افراد و اجتماعات.
سید قطب جزو معدود متفکرانی است که در خصوص مصلحت عمومی ابراز رای کرده است و برای اجتماع شخصیت مستقلی قائل شده است که دارای روح جداگانه ای برای خود می‌باشد و وظیفه و جهت خاصی را باید طی کند.

ضمیمه بخش اول
 راجع به سلفیه یا سلفی گری صحبت شده است که در ادامه کتاب با آن زیاد کار شده است.
جریان های معاصر سلفی
الف) وهابیت (محمدبن عبدالوهاب در عربستان)
ب) اخوان المسلمین (حسن البنا در مصر)
ج) دیوبندیه (شاه ولی الله دهلوی در شبه قاره هند)
د) سلفیان جهادی (گروه های جهادی معاصر)
ه) طالبان (ملا محمد عمردر افغانستان و شوروی)
و) القاعده (عبدالله عزام در افغانستان)
ز) داعش( ابومصعب زرقاوی در عراق)

گروه های الهام گرفته از اندیشه های سید قطب
الف) جماعه المسلمین (نسل جدید اخوان المسلمین در زندان شکل گرفتند)
ب) سازمان آزادیبخش اسلامی (دکتر صالح سریه)
ج) سازمان جهاد (مصر)
مخالفان اندیشه سید قطب
الف) اخوان المسلمین نوین (حسن الهضیبی در مصر)
ب) سوسیالیست ها و نیرو های چپ (جناح هیات حاکمه در زمان ناصر)
ج) علمای الازهر (مصر)

نتیجه گیری
در نتیجه گیری این کتاب آقای حکیمی پور با تسلط کامل همه مباحث کتاب و عقاید مطرح شده را به صورت خلاصه در چند صفحه بیان کرده است.
 

برچسب ها حاما اراد ملت احزاب احمد حکیمی پور اندیشه های سیاسی سید قطب

قلم حاما

اندر احوالات گفتگوهای ما

خواستم در مورد گفتگو و مزایای آن بنویسم اما دیدم که چه صاحبنظران و کارشناسانی از زوایای مختلف به این مهم پرداخته‌اند و اشارات من در قیاس، به قطره‌ای در برابر دریا ‌ماند. بهتر دیدم از حوزه تجارب و اندوخته‌های عملی‌ام به بحث ورود کنم.

دولت چهاردهم و مسکن، وزارتخانه متبوع چگونه باید برای مهم‌ترین بخش خود برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کند؟

باشروع به‌کار دولت چهاردهم و گذشت حدود دو ماهه از روی کار آمدن کابینه جدید، اکنون می‌توانیم مجدداً و فارغ از موضوعات انتخاباتی به بررسی تخصصی مسائل کشور بپردازیم. یکی از موضوعات مربوط به وزارتخانه راه‌‌ و شهرسازی، بحث مسکن است که امروزه تبدیل به یکی از ابرمسئله‌های سیاست و برنامه‌ریزی ایران شده است و به دلیل ارتباط داشتن با سایر زمینه‌ها نظیر اقتصاد، هم بر دیگر بخش‌ها اثر گذار است و هم از آن‌ها اثر می‌پذیرد.

سید قطب به روایت حکیمی‌پور

 نوسینده این کتاب، احمد حکیمی پور، زاده ۱۳۴۲ در زنجان، نماینده سابق زنجان و طارم در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بود. وی از موسسین حزب اراده ملت ایران(حاما) و تا سال 1402 دبیر کل این تشکل سیاسی با انتخاب شورای مرکزی بود و اکنون رییس شورای مرکزی این حزب می باشد.

چهار اشغال!!!

ایران چهار مرتبه به اشغال کامل نیروهای بیگانه درآمده است نکته مهم همراهی مردم و بی تفاوتی آنها و عدم مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر بوده است.

انواع اعتیاد در زنان

از دیرباز اعتیاد را عملی مردانه بشمار می‌رفته است و تریاک بعنوان ماده مخدر سنتی در جمع های مردانه یکه تازی می‌کرده است اما امروزه با ورود مخدر های جدید تریاک از گردونه مصرف تا حدودی خارج شده است و زنان هم پای در رکاب مردان گذاشته‌اند. امروزه اعتیاد مردان95% و زنان 5% است.

زنان و سیاست

زنان برای دستیابی به قدرت سیاسی با موانع زیادی روبرو هستند. اینها عموماً موانعی هستند که به فقدان اطلاعات، فقدان اعتماد به نفس و درجه خاصی از عدم آمادگی در مواجهه با چالش‌های زندگی سیاسی مرتبط دانست.

بازگشت کودکان به پادگان‌ها!

مردم از شرایط آموزش و پرورش گلایه دارند. مدرسه‌ محیط مطبوعی برای پرورش استعدادهای دانش‌ آموزان نیست.

بیانیه روز ملی کودک

کودکان آینده سازان، ریشه ها و پایه های ساخت جامعه ی نوین هستند.

این قسمت: سوگ‌نامه سیاست در ایران

مرور یادداشت نخست  از این سلسله یادداشت با عنوان (حکایت از ما بهتران)، به دریافت بیشتر از این مقال کمک می‌کند.  پس از شرحی که از نظام سیستماتیک حزبی در جوامع توسعه‌یافته رفت، اینجا در ایران، دنیای سیاست گاه به جعبه اسرارآمیز تردستان و گاه به بازار آشفته شام مانند است. نهاد سیاست از هیچ قاعده فنی و علمی و حرفه‌ای و منطقی پیروی نمی‌کند و خیر عمومی را منظور ندارد.

گفت‌وگو ابزار اصلی وفاق اجتماعی

دولت چهاردهم نام وفاق ملی را برای خود انتخاب کرده است. این نام‌گذاری در پی انتخاباتی دوقطبی بین دو جریان سنت‌گرا و نوگرای جامعه، جالب توجه است. اگرچه بطور مشخص نمی‌توان پزشکیان را نماینده‌ی تمام‌عیار اردوگاه نوگرایان جامعه دانست ولی وعده‌ها و مطالبات پزشکیان مثل دسترسی آزاد به شبکه (اینترنت) و تنش‌زدایی با کشورهای غربی، همان خواست نوگرایان جامعه است.

قلم حاما