29 آذر 1402-74
هفته نامه اراده ملت 74منتشر شد
بجای مقدمه
در روز ها و هفته های گذشته، آسمان بسیاری از شهر های ایران تیره و غبار آلود بود. تا جاییکه مدارس تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و چند شهر دیگر، روزهای پیاپی به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد. تعطیلی مدارس بعد از مدت ها دوباره زیر ساخت نامناسب آموزش آنلاین را به نمایش گذاشت. خانه ها پر شد از صدای: “خانم ویس برای من باز نمیشه” ، “خانم ویدئو از اون موقع داره میچرخه” ، “بچه ها من تدریس ها رو از کجا براتون بفرستم؟” و...
هر صبح به وقت آموزش آنلاین، بستر پیام رسان شاد دچار اختلال می شد و سایر پیام رسان ها از جمله ایتا و بله برای پذیرش کاربر جدید محدود می شدند. بعد از تجربه دو ساله دوران کرونا و پس از آن همه آزمون و خطا شایسته نیست که هنوز هم آموزش آنلاین در ایران با چنین مشکلات ابتدایی روبرو باشد.
بعد از آلودگی هوا، آلودگی اقتصادی عظیمی در کشور نمایان شد. مردم ایران از طریق اخبار منتشر شده متوجه شدند، یک استکان چای دبش ۳.۷ میلیارد دلار خرج روی دست بیت المال گذاشته بود! تخصیص عجیب و غریب ارز به یک برند خاص در کنار ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که داشت، بیش از هر چیزی یادآور بی مهری نسبت به چایکاران ایرانی و چای تولید داخل بود. درحالیکه کارخانجات به دلیل رکود بازار قادر به پرداخت اندک دستمزد چایکاران نیستند، دولت برای واردات چای خارجی چنین ارقام نجومی و فساد برانگیزی را به واردکنندگان پرداخت می کند.
این پرونده که هنوز ابهامات بسیار دارد این سوال را برای افکار عمومی ایجاد کرده که یک وارد کننده چای مانند مالک برند دبش، از چه طریقی در دستگاه های تصمیم گیر، نظارتی و اجرایی چنین نفوذی داشته و توانسته این فساد اقتصادی آشکار را بدون کمترین برخوردی مدیریت کرده و به سرانجام برساند؟! مگر نه اینکه مالک چای دبش تنها در صورت همراهی و همکاری برخی مسئولین دولتی میتوانسته چنین حجم عظیمی از ارز را دریافت کند. وزیر جهاد کشاورزی، رئیس وقت بانک مرکزی و مسئولین گمرک کشور چگونه بدون نمایش دست های آلوده خود در این پرونده، پاسخگوی مدعی العموم خواهند بود؟!
روزهای پیاپی زیر حمله بی امان محتوای خبری قرار داشتیم. بعد از اخبار تلخی که از جنگ غزه و کشتار غیر نظامیان به گوش می رسید، خبر تصویب لایحه عفاف و حجاب در مجلس منتشر شد. همان زمان برخورد با پیرمرد رشتی که در خیابان های شهر می رقصید و بازخورد مردم به این ماجرا رسانه ها را در نوردید. اخبار مرتبط با فساد برند چای دبش نیز همچنان در راس قرار دارد. بمباران خبری از انواع محتوا، بحث خبر پوششی یا خبر فریب را در محافل رسانه ای داغ کرده، بسیاری انتشار اخباری چون برخورد با پیرمرد رشتی و حواشی ایجاد شده به دنبال این خبر را از دسته تولیداتی می دانند که به عنوان پوششی برای سایه اندازی بر اخبار مهمتر منتشر می شوند. تحریریه اراده ملت بر آن است تا در شماره های بعد به بررسی این نوع خبر ها بپردازد و نمونه هایی تاریخی از این موارد را معرفی کند.
در شماره پیش رو (شماره 74) از این نشریه با تولید و انتشار مطالب جدید سعی کردیم گامی در جهت آگاهی بخشی جامعه برداریم. امید است که با مطالعه این مطالب و ارائه نظرت خود، ما را در تهیه محتوای مورد توجه شما عزیزان یاری کنید.