0 765 پنج شنبه 26 آبان 10:04 دسته مطلب :دسته تیتر اصلی کد مطلب : 4404
لازم است کنش و واکنش‌های مابین حکومت و  مردم در ریل و بستر آرام و کم تنش قرار گیرد

پرسش و پاسخ با احمد حکیمی پور، دبیرکل و رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

لازم است کنش و واکنش‌های مابین حکومت و مردم در ریل و بستر آرام و کم تنش قرار گیرد

جناب آقای دکتر حکیمی پور، ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. در مورد اعتراضات اخیر که بیش از چندین هفته است در کشور رخ‌داده است، تحلیل شما چیست؟

جناب آقای دکتر حکیمی پور، ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. در مورد اعتراضات اخیر که بیش از چندین هفته است در کشور رخ‌داده است، تحلیل شما چیست؟
در مورد اعتراضات اخیر در ایران که نزدیک دو ماه از آن می‌گذرد، اظهارنظرها و تحلیل‌های بسیاری را شاهد بودیم و بعدازاین هم خواهیم بود. این دیدگاه‌ها از سوی کنشگران و صاحب نظران داخلی و خارجی و همچنین گروهها و تشکل‌ها و رسانه‌های جمعی مطرح شده و طبیعتاً هرکدام از منظر خاص و زاویه به خصوصی به موضوع ورود کرده‌اند و البته تحلیل‌های عمیق و همه جانبه هم کم نبوده است. یعنی گفتنی های فراوانی بیان شده و بسیاری شان حائز اهمیت هستند. 
تحلیل من هم چیز جدیدی دربر ندارد. به طور مختصر به نظر می‌رسد مطالبات ناشی از شکاف‌های موجود در جامعه ایران، به‌دلیل نادیده گرفته شدن و یا عدم رسیدگی منطقی و واقع‌بینانه در فرصت‌های گذشته، 

منجر به طرح انفجاری و تا حدودی غافلگیرانه شده است؛ که البته این غفلت از سمت حکمرانان و مسئولین بوده است. به طور مشخص از شکاف نسلی، شکاف اقتصادی، شکاف فرهنگی اجتماعی و شکاف معرفتی میتوان نام برد. جامعه ایران در یک نقطه عطف مهم تاریخ تحولات خود قرارگرفته و شاهد شکل‌گیری گفتمان و پارادایم جدیدی از سبک زندگی و نوع نگاه به جهان و هستی هستیم و عملاً یک رنسانس در ایران اتفاق افتاده است. هماتطوریکه گفتم در مورد چرایی این رویداد اظهار نظرهای زیادی شده لذا من بیشتر مایلم درخصوص راه حل‌ها و پیشنهادها صحبت بکنم.


حزب اراده ملت ایران در بیانیه‌های اخیر خود راهکارهایی را برای برون‌رفت از وضعیت فعلی پیشنهاد کرده است. در مورد این راهکارها توضیح بیشتری می‌فرمایید.
حزب اراده ملت ایران تاکنون سه بیانیه درخصوص اتفاقات اخیر ایران منتشر کرده و به احتمال زیاد با توجه به سیر حوادث بیانیه‌های دیگری نیز منتشر خواهد کرد. 
پیشنهادات ما برای گذار کم‌هزینه کشورمان از این برهه تاریخی روی چند محور مشخص و عملی متمرکز است که البته اراده انجام آن بیشتر معطوف به حاکمان کشور است. 
۱. آزادی کامل و بی‌قید و شرط بازداشت شدگان اعتراضات اخیر و کلاً همه زندانیان سیاسی و عقیدتی
۲. رفع فیلترینگ و محدودیت‌های اعمال شده در جریان اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های روزنامه‌ها، سایت‌ها و رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی 
۳. فراهم کردن بستر و ساز و کار گفتگوی ملی در میان نمایندگان واقعی معترضین و همه کنشگران جامعه با دستگاههای حاکم از موضع برابر و معطوف به نتیجه مشخص
۴. برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس شورای اسلامی بدون دخالت شورای نگهبان برای تشکیل پارلمان ملی متشکل از نمایندگان واقعی همه مردم
پیش شرط تحقق این پیشنهادات، تغییر نظام حکمرانی و اداره جامعه از وضعیت امنیتی و انتظامی به وضعیت حقوقی و قانونی است. یعنی به طور کلی کنش و واکنش‌های مابین حکومت و مردم در ریل و بستر آرام و کم تنش قرار گیرد.

شما قبلاً نماینده مجلس بوده‌اید. مجلس در حل اینگونه مشکلات و بحران‌ها چه نقشی می‌تواند ایفا کند و چرا مجلس فعلی نقش منفعلانه دارد؟
مجلس به‌عنوان یکی از قوای اصلی کشور باید نقش حل و فصل کننده در منازعات را داشته باشد نه این که خودش یک طرف منازعه باشد. متأسفانه مجلس با دادن آن بیانیه شداد و غلاظ از نقش اصلی خود که نمایندگی کلیت ملت ایران است دور شد و عملاً قوه قضائیه را که از موضع گفتگو وارد موضوع شده بود تحت‌فشار قرارداد. در حالیکه بهتر بود بستر گفتگوی ملی را فراهم می‌کرد. این مسائل نشانگر آن است که این مجلس برآیند اراده عمومی ملت ایران نیست و بجای نمایندگی مصالح و منافع ملی جایگاه مجلس را به کشمکش سیاسی و جناحی و دفاع از حاکمان به هر قیمت تقلیل داده است.

جناب دکتر، پیشنهاد برگزاری زودرس انتخابات مجلس از منظر عملیاتی چگونه می‌تواند محقق شود؟
طبق قانون اساسی کشور در هیچ شرایطی نباید بدون مجلس باشد. از طرف دیگر چون این مجلس فاقد ظرفیت و قابلیت نقش‌آفرینی مفید در اوضاع فعلی است، لذا بهتر است هرچه زودتر طی انتخاباتی آزاد مجلسی ملی متشکل از نمایندگان واقعی اقشار و اصناف و اقوام مختلف ملت ایران تشکیل شود. به این ترتیب یک آرامش و اطمینان به جامعه باز می‌گردد و معترضین قانع خواهند شد که مطالبات واقعی آنها از طریق نمایندگانشان در حال پیگیری و نتیجه‌گیری در بازه زمانی معینی است. این اولین و مهمترین گام در بازگرداندن مناسبات جامعه به بستر و چارچوب حقوقی و قانونی است و درنتیجه سیاست ورزی و کنشگری را از شکل حاد و پرهزینه آن خارج می‌کند. راه حل حقوقی چنین فرآیندی هم آن است که اکثریت اعضا مجلس فعلی استعفا دهند و مجلس از حد نصاب قانونی خارج شده و عملاً منحل گردد تا راه برای انتخابات جدید فراهم گردد.

در این اعتراضات که در بیش از 100 شهر رخ‌داده است اصلاً واکنشی از شوراهای شهر نمی‌بینیم، مگر این شوراها در قالب پارلمان‌های شهری نباید صدای مردم باشند و نقش نهاد واسط بین مردم و حاکمیت را ایفا کنند؟

اساساً شوراها نهادهای غیرسیاسی هستند و جنبه اجتماعی و خدماتی و حداکثر فرهنگی دارند پس طبیعی است در این رویدادها فعالیت مستقیم و مؤثر از آنها دیده نشود. ولی چون درگیر مسائل روزمره حوزه انتخابیه خود هستند خواهی نخواهی در ارتباط با رویدادها و پیامدهای آن قرار گرفته و خواهند گرفت. ولی این که انتظار موضع‌گیری رسمی از آنها برود انتظاری غیرمنطقی است. حداکثر شوراها می‌توانند در صورت شکل‌گیری گفتگوی ملی در خصوص مشکلات جاری کشور، جایگاه مخصوص به خود را در دور میز این گفتگوها داشته باشند و پیشنهادی که به کار ویژه شوراها مربوط می‌شود، در خصوص معضلات کشور و شهرها و روستاها بدهند.
 

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب احمد حکیمی پور اعتراضات

آخرین اخبار

ضرورت تحول‌خواهی پیش‌شرط تحقق توسعه، اقشارگرایی و اصلاح‌طلبی

لازمه تحقق عملی هر سه گزینه‌ی مطرح‌شده – حزب توسعه‌گرا، حزب اقشارگرا و حزب اصلاح‌طلب – عبور از مسیر تحول‌خواهی است. تا زمانی که تغییر پارادایم اساسی در نوع حکمرانی موجود رخ ندهد، امکان دستیابی به اهداف هر یک از این رویکردها وجود ندارد.

بازتعریف اصلاح‌طلبی و مسیر تحول حزب اراده ملت ایران

دوستان و هموندان ارجمند، آنچه امروز ضرورت برگزاری این همنشینی و هم‌اندیشی در قالب چهارمین پلنوم حزب را محقق ساخت، بازنگری در سیاست‌های حزبی، تحلیل رفتارها و کنش‌های حزب اراده ملت در سال‌های گذشته و تدوین برنامه عملی و راهبردی کنگره آینده است.

برنامه راهبردی حاما: تلفیق جنبش «زن، زندگی، آزادی» با کنش حزبی برای تحول اجتماعی و سیاسی

با توجه به تنش‌های اخیر در مباحثات پلنوم و ضرورت یافتن رویکردی اجماعی و همگرا درون حزب، پیشنهاد می‌شود برنامه‌ی پنج‌ساله یا ده‌ساله‌ی حاما بر محور شعار و آرمان «زن، زندگی، آزادی» تدوین گردد.

حزب اراده ملت ایران؛ جنبش تحول‌خواه برای توسعه، عدالت و اقشارگرایی

درود بر شما و درود بر اراده‌ای که مشعل‌دار امید و راه‌گشای آینده‌ای روشن برای ایران است. امروز، در این بزنگاه تاریخی، گرد هم آمده‌ایم تا از چشم‌انداز کلان حزب سخن بگوییم؛ چشم‌اندازی که از ژرفای اصلاح‌طلبی برمی‌خیزد و در افق اقشارگرایی طلوع می‌کند. در این نشست راهبردی، تلاش می‌کنیم تا چشم‌انداز حزب‌مان برای سال‌های پیش رو ترسیم شود.

بیانیه در خصوص وضعیت نگران‌کننده پارک چیتگر

با نهایت تأسف و نگرانی، شاهد خشک‌شدن تدریجی بخش‌های گسترده‌ای از پارک جنگلی چیتگر هستیم.

حزب اراده ملت ایران؛ گام به‌سوی نهاد توسعه‌بخش و مسئول در سیاست ایران

امروز در این پلنوم قصد دارم درباره جایگاه حزب اراده ملت ایران به‌عنوان یک «حزب توسعه‌بخش» سخن بگویم؛ حزبی که می‌خواهد هم در اندیشه و هم در عمل، نیرویی برای نوسازی، اصلاح و تعالی کشور باشد.

دفاع از تداوم مشی اصلاح‌طلبانه حزب؛ عقلانیت در برابر شعارزدگی

یک. اگر به سوابق مصاحبه‌ها و مواضع من از سال ۱۳۷۸ نگاه شود، مشخص است که از تندترین منتقدان جریان اصلاحات بوده‌ام. اساساً کلید نقد درون‌جریانی اصلاحات را برای نخستین‌بار حزب ما زده است. اما نقد اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه به معنای نادرستی راه اصلاح‌طلبی نیست. اصلاح‌طلبی، پیش از آنکه صرفاً یک تئوری یا مشی سیاسی باشد، روشی برای عمل سیاسی است؛ روشی که ویژگی‌هایی چون صداقت، پاکدستی، پاسخ‌گویی، مردم‌داری و قانون‌گرایی را در خود دارد.

بازتعریف حزب از منظر اقشار اجتماعی و مسیر مستقل سیاست‌ورزی

تجربه تاریخی احزاب در ایران نشان می‌دهد که بسیاری از احزاب به‌ویژه پس از انقلاب، به‌جای تمرکز بر پایگاه اجتماعی و مأموریت‌های مستقل، خود را با حکومت تلفیق کرده‌اند. این وضعیت باعث شده است که هرگاه دولتی همسو باشد، حزب در موقعیت راحتی قرار گیرد و در صورت مخالفت دولت، دچار سردرگمی و پراکندگی شود.

بازخوانی دولت وفاق: تحلیلی بر رویکرد و عملکرد دکتر پزشکیان

نحوه برخورد حاکمیت با ایشان، چه در زمان تأیید صلاحیت و چه در روز انتخابات، بسیار تعیین‌کننده بود. به‌نظر می‌رسد دکتر پزشکیان رأی مردم را نوعی تکلیف شهروندی دانسته، اما صیانت از رأی و حتی تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری را نوعی منت آشکار تلقی کرده است.

ارزیابی پیامدهای خروج حزب از جبهه اصلاحات و ضرورت بازنگری در راهبرد اصلاح‌طلبی

پس از بیانیه‌ای که منجر به خروج ما از شورای هماهنگی اصلاحات شد، در جلساتی که در حزب برگزار می‌شد، این موضوع همواره به‌عنوان یک مسئله مهم مطرح می‌شد. در نهایت، دستور جناب دکتر فرهانچی، دبیرکل محترم، این بود که این موضوع به‌صورت ویژه بررسی شده و یک نظرسنجی و ارزیابی انجام شود و نتایج آن به دوستان ارائه گردد.

دسته تیتر اصلی