0 659 چهارشنبه 30 شهریور 12:04 دسته مطلب :دسته اخبار حاما کد مطلب : 3374
شورا ها روحیه کار تیمی ندارند

عبدالله تقی پور، عضو شورای پنجم شهر تبریز در گفت‌وگو با اراده ملت عنوان کرد:

شورا ها روحیه کار تیمی ندارند

امروزه نقش شوراها در نظارت بر عملکرد شهرداری تعریف می‌شود. درحالی‌که شورا پارلمانی محلی معرفی‌شده بود که وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد شهرداری و سایر ادارات خدمت رسان در شهرها را برعهده داشت.

با توجه به تجربه حضور در شورای پنجم شهر تبریز، ارزیابی شما از عملکرد مجموعه شورای شهر چیست؟
امروزه نقش شوراها در نظارت بر عملکرد شهرداری تعریف می‌شود. درحالی‌که شورا پارلمانی محلی معرفی‌شده بود که وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد شهرداری و سایر ادارات خدمت رسان در شهرها را برعهده داشت.
متاسفانه هر سال که شوراها پیش رفتند، نظارت بر عملکرد شهرداری به دخالت در امور اجرایی شهرداری تبدیل شد و شورا عموم وظایف خود در قبال شهر را تنها به دخالت در امور اجرایی شهرداری معطوف کرد.
در صورتی که با توجه به وظایفی که در قانون برای شوراها پیش‌بینی‌شده بررسی مشکلات و نارسایی های موجود در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، عمرانی و خدماتی شهرها بر عهده نهاد شورا است.
اما شوراها در تمام شهرها تنها با شهرداری کار می کنند و اعضای شوراها با مدیران شهرداری رقابتی ناسالم دارند. شوراها صرفا وظایف خود را در حیطه شهرداری می‌بینند و باروحیه دخالت در کار شهردار که در هر دوره بیشتر برجسته می‌شود و تمام بخش‌های اجرایی را دربرمی گیرد، پیش می روند.
همین دخالت در تمام جنبه‌های امور اجرایی شهرداری یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در انحراف و فساد شهرداری و شورای شهر است.

بعد از اتمام دوره پنجم حتی برای انتخابات ثبت‌نام نکردید. چرا این‌همه از این مجموعه فاصله گرفتید؟
من دوران خدمتم را در شهرداری تبریز سپری کرده بودم و بعدازآن دوره بود که با حضور در لیست امید و با انتخاب مردم تبریز به شورای شهر راه پیدا کردم.
من قبل از ورود به شورا اهدافی داشتم و حیطه وظایفم را برای خودم تعریف کرده بودم. متاسفانه در چهار سال شورا نتوانستم در آن مسیر فعالیت کنم و متوجه شدم مسیر مسدود است. از این جهت انتخاب کردم تا در حوزه‌ای غیر از شورا به خدمت گذاری ادامه بدهم.
شورای پنجم شهر تبریز وزن سنگینی داشت. همکاران برجسته و شخصیت‌های ارزشمند و فرهیخته‌ای داشتیم. بدون اغراق دو دانشمند در جمع ما بود. ولی همین مجموعه موفقیت چندانی نداشت.
نارسایی ها در ساختار شورا و رابطه‌ای بین شورا و شهرداری که از اساس غلط تعریف‌شده و نواقص قانونی اجازه نمی‌داد اهداف محقق شوند
با این وجود موفقیت‌های نسبی شورای پنجم نسبت به دوره‌های قبل مدیون همدلی و حس انجام وظیفه ذاتی اعضا بود و عملاً دیدیم که در دوره بعدی تکرار نشد.
من احساس کردم مجموعه شورای شهر باعث تاخیر در بحث خدمات‌رسانی، اجرا و پیشبرد پروژه‌ها و تحقق اهداف شهرداری در حوزه مدیریتی شهری می‌شود.
به نظر من اهدافی که در شروع کار شوراها مد نظر قانون‌گذار بود آن چنان که باید و شاید محقق نشده، ما هم به اهداف مد نظر نزدیک هم نشدیم. متاسفانه باید قبول کرد که شهرداری پیش از این موفق‌تر، سالم تر و سریع‌تر به وظایف خود عمل می‌کرد.

به نظر شما دلایل عدم موفقیت شوراها چیست؟ چرا منتخبین شهر در عمل به وظایف خود موفق نمی‌شوند؟
تجربه من می‌گوید شورا نمی تواند در ایران موفق شود. دلایل متعدد است. نبود فرهنگ کار تیمی و وجود نواقص قانونی را باید برشمرد. شوراها روحیه کار تیمی ندارند. نقص عدم وجود ناظر برای نهاد شوراها هم وجود دارد. شوراها عموما حسابرسی ندارد. این بخش از نگاه قانون‌گذار پنهان است.
مساله مهم بعدی انتخاب شهردار توسط شورا است. اگر شهردار به طور مستقیم و توسط مردم شهر انتخاب شود، چهار سال نگاه بالاسری و قیم مآبانه شورا به شهردار را نخواهیم داشت و لجبازی‌ها و اختلافات بعدی وجود ندارد. بعضا اختلافات شورا و شهردار شهر را قفل می‌کند.

گفتگو از: فائزه صدر
 

برچسب ها حاما اراده ملت عبدالله تقی پور

آخرین اخبار

بیانیه در خصوص وضعیت نگران‌کننده پارک چیتگر

با نهایت تأسف و نگرانی، شاهد خشک‌شدن تدریجی بخش‌های گسترده‌ای از پارک جنگلی چیتگر هستیم.

حزب اراده ملت ایران؛ گام به‌سوی نهاد توسعه‌بخش و مسئول در سیاست ایران

امروز در این پلنوم قصد دارم درباره جایگاه حزب اراده ملت ایران به‌عنوان یک «حزب توسعه‌بخش» سخن بگویم؛ حزبی که می‌خواهد هم در اندیشه و هم در عمل، نیرویی برای نوسازی، اصلاح و تعالی کشور باشد.

دفاع از تداوم مشی اصلاح‌طلبانه حزب؛ عقلانیت در برابر شعارزدگی

یک. اگر به سوابق مصاحبه‌ها و مواضع من از سال ۱۳۷۸ نگاه شود، مشخص است که از تندترین منتقدان جریان اصلاحات بوده‌ام. اساساً کلید نقد درون‌جریانی اصلاحات را برای نخستین‌بار حزب ما زده است. اما نقد اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه به معنای نادرستی راه اصلاح‌طلبی نیست. اصلاح‌طلبی، پیش از آنکه صرفاً یک تئوری یا مشی سیاسی باشد، روشی برای عمل سیاسی است؛ روشی که ویژگی‌هایی چون صداقت، پاکدستی، پاسخ‌گویی، مردم‌داری و قانون‌گرایی را در خود دارد.

بازتعریف حزب از منظر اقشار اجتماعی و مسیر مستقل سیاست‌ورزی

تجربه تاریخی احزاب در ایران نشان می‌دهد که بسیاری از احزاب به‌ویژه پس از انقلاب، به‌جای تمرکز بر پایگاه اجتماعی و مأموریت‌های مستقل، خود را با حکومت تلفیق کرده‌اند. این وضعیت باعث شده است که هرگاه دولتی همسو باشد، حزب در موقعیت راحتی قرار گیرد و در صورت مخالفت دولت، دچار سردرگمی و پراکندگی شود.

بازخوانی دولت وفاق: تحلیلی بر رویکرد و عملکرد دکتر پزشکیان

نحوه برخورد حاکمیت با ایشان، چه در زمان تأیید صلاحیت و چه در روز انتخابات، بسیار تعیین‌کننده بود. به‌نظر می‌رسد دکتر پزشکیان رأی مردم را نوعی تکلیف شهروندی دانسته، اما صیانت از رأی و حتی تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری را نوعی منت آشکار تلقی کرده است.

ارزیابی پیامدهای خروج حزب از جبهه اصلاحات و ضرورت بازنگری در راهبرد اصلاح‌طلبی

پس از بیانیه‌ای که منجر به خروج ما از شورای هماهنگی اصلاحات شد، در جلساتی که در حزب برگزار می‌شد، این موضوع همواره به‌عنوان یک مسئله مهم مطرح می‌شد. در نهایت، دستور جناب دکتر فرهانچی، دبیرکل محترم، این بود که این موضوع به‌صورت ویژه بررسی شده و یک نظرسنجی و ارزیابی انجام شود و نتایج آن به دوستان ارائه گردد.

گزارش عملکرد و چشم‌انداز حزب اراده ملت ایران در استان کرمانشاه

با عرض سلام و درود خدمت همه دوستان و همراهان گرامی، مایه خرسندی است که امروز فرصت دارم گزارشی کوتاه از فعالیت‌های حزب اراده ملت ایران در استان کرمانشاه را خدمت شما ارائه کنم. در آغاز، لازم می‌دانم ضمن معرفی مختصر خود، مروری بر روند یک‌ساله فعالیت شعبه استانی حاما در کرمانشاه داشته باشم.

احترام، تحول‌خواهی و استقلال؛ سه پایه برای آینده حزب اراده ملت ایران

دامنه احترام بسیار گسترده است. من فقط به یک بُعد آن اشاره می‌کنم: احترام به نظر و دیدگاه دیگران حتی اگر مخالف نظر ما باشد—می‌تواند راه‌گشای اتفاقات خوب و رشد جمعی باشد.

ضرورت بازگشت به تخصص‌گرایی در تصمیم‌گیری حزبی و ملی

در حوزه ارتباطات، وقتی از من می‌پرسند کسی که می‌خواهد وارد این عرصه شود چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، می‌گویم مثل هر حوزه دیگر، ما هم دو نوع مهارت داریم: مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم.

فصلنامه خاطرات سیاسی 29منتشر شد

پرونده اصلی این شماره با عنوانِ «ایران بین دوجنگ»، به تحولات سیاسی، اجتماعی ایران در میانه دو جنگ هشت‌ساله و دوازده روزه و عبرت‌های آن دو واقعه تاریخی، از دید صاحب‌نظران برجسته سیاسی و نظامی ایران و جهان پرداخته‌است.

دسته اخبار حاما