0 467 چهارشنبه 30 شهریور 12:02 دسته مطلب :دسته اخبار حاما کد مطلب : 3373
بزرگ ترین نقص و ایراد احزاب در کشور ما این است که حق خود را مطالبه نمی‌کنند

قدرت علی حشمتیان، ریاست جبهه مستقلین و اعتدال گرایان ایران در گفت‌وگو با اراده ملت تشریح کرد:

بزرگ ترین نقص و ایراد احزاب در کشور ما این است که حق خود را مطالبه نمی‌کنند

علی رغم این که حدود 100 سال سابقه حزبی در کشور ما وجود دارد؛ متاسفانه در طول تاریخ ایران، چه قبل و چه بعد از انقلاب، حکمرانان توجه خاصی به حزب نداشتند.

وضعیت احزاب در ایران به چه صورت است؟ آیا فعالیت‌های احزاب در کشور به رسمیت شناخته می‌شود؟
علی رغم این که حدود 100 سال سابقه حزبی در کشور ما وجود دارد؛ متاسفانه در طول تاریخ ایران، چه قبل و چه بعد از انقلاب، حکمرانان توجه خاصی به حزب نداشتند.
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به امروز شاهد بودیم اکثر کسانی که می‌خواهند در انتخاباتی به عنوان رییس جمهور یا نمایندگان مجلس رای بیاورند، به احزاب متوسل می‌شوند ولی به محض این که رای آوردند، به این دلیل که خودشان را به حزب بدهکار ندانند می‌گویند ما جزو هیچ حزب و گروهی نیستیم و ما مستقل هستیم.
من یکی از بنیان‌گذاران خانه احزاب هستم. در خانه احزاب جریان های اصول‌گرا، مستقلین و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان حضور دارند؛ اما متاسفانه احزاب در خارج از این مجموعه به جایگاه واقعی خودشان نرسیده اند و فقط در زمان انتخابات از ظرفیت‌های آن‌ها بهره‌برداری می‌شود و وقتی انتخابات تمام شد فردی که با تلاش احزاب انتخاب‌شده در اولین اظهار نظرها در برابر اذهان عمومی حاضر می‌شود و می‌گوید من به هیچ حزب و جریانی وابسته نیستم!

امروز حاکمیت در کشور یک دست شده و جریان اصولگرایی در راس هر سه قوه قرار دارد، آیا با این وجود همچنان عقیده دارید احزاب در راس حاکمیت قرار ندارند؟
در کشور ما سه جریان عمده وجود دارد. در مجلس پنجم که بنده نماینده بودم 127 نماینده مجلس خود را به عنوان اصول‌گرا معرفی می‌کردند و 108 نماینده آن زمان به عنوان اصلاح طلب نامیده می‌شدند و حدود 38 تا 40 نفر هم حزبی‌ بودیم که به عنوان جریان مستقلین و اعتدال گرایان شناخته‌شده بودیم.
متاسفانه در هر دوره‌ای جایگاهی برای جریان مستقلین کشور در نظر گرفته نمی شود و در میان رقابت‌های دو جریان دیگر، کمتر فرصتی برای بروز و ظهور مستقلین فراهم می‌شود.
اکثرا اصول گرایان بر سرکار می آیند و تعدادی از اصلاح طلبان را به کار می گیرند. وقتی اصلاح طلبانی دولت را در دست می گیرند باز هم تعداد زیادی از اصولگرایان در راس هستند.

چرا به نظر می‌رسد حاکمیت از اعمال نظام حزبی اجتناب می‌کند؟
عده‌ای از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز حاکمیت مردم را قبول نکردند و اراده‌ای برای استقرار جمهوری ندارند. برخی از مسئولین برای اینکه بتوانند آن طور که می‌خواهند عمل کنند، سعی می‌کنند رابطه‌ای بین مردم و حکومت وجود نداشته باشد تا بتوانند با نادیده گرفتن خواسته‌های مردم برنامه‌های خودشان را دنبال کنند.
به همین دلیل مسئولین ما احزاب را به بازی نمی گیرند. اگر حزب را رابط بین جامعه و حاکمیت بدانیم، طبیعتا مسئولی که اراده دارد مستبدانه عمل کند؛ احزاب را مانعی در برابر خودش می‌بیند.
بعضی‌ها هنوز در فضای قبل انقلاب هستند و همچنان دیکتاتورمآبانه عمل می‌کنند. یک نفر انتخاب می‌شود و اطرافیانش اتوبوسی می‌آیند و همان‌ها اتوبوسی می‌روند و دیگرانی جایشان را می‌گیرند. نه وقتی آمده اند کارنامه روشنی دارند و بررسی می‌شوند و نه وقتی می‌روند دستاوردی وجود دارد. نقد هم نمی‌شوند، چون تمامی این مراحل باید در احزاب انجام شود و این طیف احزاب را فقط در پوسته و نقشی ظاهری قبول دارند و اجازه نداده اند احزاب رشد کنند.

فارغ از شعار و به‌دوراز کلیشه ها و با توجه به ساختار موجود حکمرانی در ایران، برای تقویت احزاب چه‌کارهایی می‌توان انجام داد؟
مسئولین رده‌بالای کشور باید به طور مرتب جلسات مختلفی با احزاب داشته باشند. احزاب که تنها نباید در ایام انتخابات ضربه‌گیر نظام باشند. احزاب باید اداره کننده کشور باشند تا در برابر عملکرد خود پاسخگو باشند. این شیوه کشورداری به نفع مملکت است.
زمانی که رئیس خانه احزاب بودم شاید بیش از 40 بار با سران قوا مکاتبه کردم که با شورای مرکزی خانه احزاب ملاقات داشته باشند. همیشه شانه خالی می‌کردند و فقط موفق شدم یک‌بار در دوران ریاست آقای لاریجانی در مجلس اعضای شورای مرکزی احزاب را به ملاقات با ایشان ببرم که همان دیدار بسیار موثر واقع شد و آثار و برکاتی داشت.
این بزرگ ترین نقص و ایراد احزاب در کشور ما است که حق خود را مطالبه نمی‌کنند.

گفتگو از فائزه صدر

برچسب ها اراده ملت احزاب قدرت الله حشمتیان

آخرین اخبار

شروع دور دوم مدرسه حزبی

راه آینده از آموزش می‌گذرد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان منصوب شد

به‌موجب حکمی از سوی حبیب‌الله فضل‌الله‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خوزستان، آقای حمیدرضا قائدی به سمت مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان استان منصوب شد.

از بحران تا بیکاری: روایت بازار کار روابط‌عمومی

روابط‌عمومی زمانی معنا پیدا می‌کند که یک کسب‌وکار در حال توسعه باشد و بتواند در بازار خود سهم صدا به دست آورد. اما در شرایط پساجنگ، وقتی اقتصاد و سیاست در شرایط ناپایدار فرو می‌روند، نخستین واحدی که جایگاهش متزلزل می‌شود روابط‌عمومی است؛ چراکه عملاً امکان کنشگری در راستای توسعه برند کاهش می‌یابد.

بیانیه اعتراض به انحلال و تضعیف سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور

امروز در برابر تصمیمی ایستاده‌ایم که نه‌تنها یک نهاد، بلکه ستون فقرات حفاظت از زیست‌بوم ایران را هدف گرفته است.

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو 39 (راهبردی برای صلح، همزیستی در عصر تفرقه‌ها)

بخشش نه ضعف قدرت: راهبردی برای صلح و همزیستی در عصر تفرقه‌ها

سیاست و بالن آرزوها؛ نقدی به ابراز پشیمانی دبیرکل حزب اراده ملت ایران

حدوداً یک هفتة پیش بود که دبیرکل حزب اراده ملت ایران پستی در شبکة اکس منتشر کردند که خلاصه‌اش این بود «حضور ما در ستاد پزشکیان اشتباه بود».

درباره اصلاح اشتباه و استرداد لایحه "مقابله با محتوای خلاف واقع در فضای مجازی" توسط دولت آقای دکتر پزشکیان

ملت شریف ایران! با درود و احترام؛ دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران ضمن استقبال از تصمیم دولت محترم، مبنی بر استرداد لایحه ...

جلسه بررسی اهمیت و نقش دیپلماسی ایران در برقراری روابط بین‌الملل

اکثر مردم دیدگاه منفی نسبت به سیاست دارند و این چالش بزرگی است که تلاش برای تغییر آن ضروری است.

عدد یک و امنیت

به‌گواه شواهد بسیار، عدم شناحت و بی‌توجهی، نسبت‌به چیستی و کارکرد مفهوم یا واژه امنیت، بنیادی‌ترین چالش نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر است.

فصلنامه خاطرات سیاسی 28 منتشر شد

پرونده ویژه این شماره فصلنامه به موضوع شبه کودتای نوژه میپردازد.

دسته اخبار حاما