0 67 یکشنبه 24 دی 05:09 دسته مطلب :قلم حاما کد مطلب : 6574
چرا مردم تغییری حس نمی کنند؟

علی مجدم

چرا مردم تغییری حس نمی کنند؟

امروز ایران با انواع معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی مواجه است. كارشناسان در بسیاری از موارد درك خوبی از این معضلات و علت آنان داشته، راه حل هایی ارائه می كنند. اما این پیشنهادات مورد استقبال مقامات قرار نمی گیرند، گویی آنان علاقه ای به شنیدن آن راه حل ها ندارند.

امروز ایران با انواع معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی مواجه است. كارشناسان در بسیاری از موارد درك خوبی از این معضلات و علت آنان داشته، راه حل هایی ارائه می كنند. اما این پیشنهادات مورد استقبال مقامات قرار نمی گیرند، گویی آنان علاقه ای به شنیدن آن راه حل ها ندارند. از این رو مشكلات به مرور به بحران تبدیل شده و بحران ها رفته رفته عمیق تر و شدیدتر می شوند. سوال این است كه چرا مقامات با وجود اطلاع نسبی از بحرانها، راه حل هایی را كه در اكثر موارد درست است، دنبال نمی كنند و همچنان به راه حل های وصله پینه ای علاقه نشان می دهند؟
به نظر می رسد علت مهم عدم استقبال از این پیشنهادات این است كه از دیدگاه مقامات این پیشنهادها، انقلابی بوده و منجر به تغییر در ساختار قدرت(نسبت به گذشته) و جابجایی های نسبی در مناسبات حاكم می شوند و این امر مطلوب آنان نیست.
در حوزه فعالیت های اقتصادی نیز، وضعیت مشابهی قابل ترسیم است. بسیاری از تصمیمات بنگاه ها و محدودیت های آنان به دلیل انتخاب های گذشته صاحبان بنگاه هاست. تصمیماتی مانند اخذ وام همراه با شرایط خاص، نوع فعالیت، نوع خط تولید، قراردادهای منعقده، شركای تجاری و امثال آن موجب شكل گیری مناسباتی می شوند كه به راحتی نمی توان آنان را تغییر داد.
در سطح كلان تصمیم گیری های كشوری نیز همین قاعده حاكم است. نرخ ارز ترجیحی، نرخ بهره دستوری، قیمت گذاری ها و دخالت های مكرر دولت موجب شكل گیری مناسبات گسترده ای شده و رانت های بزرگی در این ارتباط شكل گرفته و ذینفعان بسیاری از این طریق به منافع كلان رسیده اند. 
بنابراین تصمیمات دیروز ما موجب مناسباتی شده كه بر هم زدن آن با منافع افرادی زیادی گره خورده است و از این رو با مقاومت روبرو می شود. چنانچه تصمیمات امروز ما نیز محدویت های فردا را رقم می زنند. نهادگرایان، اصطلاح وابستگی به مسیر را برای توصیف چنین وضعیتی به كار می برند. از این منظر، یكی از دلایل مهم ناكارآمدی مبارزه با فساد نیز وابستگی به مسیر و منافعی است كه در مناسبات جدید شكل گرفته كه بر هم زدن آنها یك عمل انقلابی محسوب شده و دارای هزینه است. از این رو به جای برهم زدن ساختار فاسد و بستر فساد زا، توجه به برخورد با برخی از فاسدان در دستور كار قرار می گیرد.
 

برچسب ها حاما اراده ملت احزاب

قلم حاما

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

صرف وجود منابع طبیعی در یک کشور الزاما باعث توسعه آن جامعه و بهروزی مردمان آن کشور نمی شود، بلکه شیوه مدیریت این منابع است که تعیین می ‌کند آیا شهروندان آن جامعه می ‌توانند کشوری دموکراتیک و توسعه ‌یافته بسازند یا خیر؟! یکی از فرآیندهای مهمی که تاثیر بسیاری بر مدیریت منابع و آثار توزیعی آن دارد موضوع رانت است. برای دولت رانتی ویژگی ‌هایی برشمرده شده است که در این یادداشت به برخی از آن‌ ها اشاره می‌ شود.

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

در طول تاریخ بیشتر از آزادی‌ ملت‌ ها نوشته ‌اند و کمتر از چرایی وجود ظلم و ظالم نوشته شده است. بدون تردید تجربه سیاسی یک عصر هرگز همچون تجربه نسل دیگر نیست، نظریه پردازان فکر می‌ کنند که صرفا برای آینده می ‌نویسند، در حالی که بیش از هر چیزی تفکرشان بازتاب مسائل روز می ‌باشد. بر این اساس برای آینده‌ ای بهتر، از  گذشته باید سخن گفت و سوال های در ذهن مانده گذشته را با شیوه ‌های نو پاسخ داد.

فلسفیدن در باب دروغ دروغ چرا؟!

برای توصیف سخنان غیر واقعی از عبارت “دروغ” و “دروغگویی” استفاده می کنیم. البته درباره ی این واژه هم مانند همه ی واژگان، تسامح بسیاری به خرج می دهیم و در اموری مختلف از آن کمک می گیریم. با این کار احساس خود را نسبت به یک موضوع می رسانیم. مثلاً وقتی خبری را که از زبان یک سیاستمدار شنیده ایم، دروغ می نامیم، یا وعده ی او را دروغین تلقّی می کنیم، منظور خاصّی داریم و مخالفتمان را با یک رژیم، نظام یا مرام سیاسی بیان می کنیم، نه اینکه خود آن بیان و گزاره ی خاص را واقعی بدانیم  یا ندانیم.

تاریخچه مالیات ایران

می توان ایران را یکی از کهن ترین کشورهایی که اقدام به اخذ مالیات کرده است، دانست. عده ای از مورخان بر این باورند که تاریخچه مالیات ایران مربوط به 5000 سال قبل می شود، ولیکن در دوره ی پادشاهی داریوش مالیات برای نخستین بار تنظیم و میزان پرداخت آن معین شد.

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

هفته اول بهمن ماه دومین جلسه از <سلسله نشست های گفتگو و اندیشه> با حضور برخی از دبیران کل احزاب اصلاح طلب و چهره های سیاسی و فعالان حزبی با موانع توسعه اجتماعی و بازتاب احکام قضائی و اجرای احکام شلاق در جامعه با سخنرانی دکتر تقی آزاد ارمکی جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران و دکتر محسن رهامی حقوقدان و استاد دانشگاه تهران در سالن انتشارات بعثت برگزار شد.

انتخابات حزب محور

معمولا انتخابات در تمام کشورها به شکل حزبی برگزار می شود. حتی در کشورهای اطراف ما مثل ترکیه و پاکستان هم انتخابات به شکل حزبی است و احزاب در انتخابات نقش اساسی دارند. ولی چرا در کشور ما با وجود احزاب متعدد و گوناگون چنین چیزی ممکن نیست؟ احزاب نقش اساسی در انتخابات ندارند و وزن هیچ حزبی در این میان مشخص نیست.

راهکارهای اثربخشی مجلس

مجالس سیاسی انواع مختلف دارند. در ابتدا جمعی از اشراف و نخبگان برای انجام مشورت توسط قوه مجریه گرد هم می آمدند. مجلس مهستان، مجلس الیگارش ها و پارلمان های آریستوکرات ها در راستای مشورت دادن به پادشاه یا نخست وزیر شکل می گرفت.

ایران گربه نبود

به تصاوير بنگريد، تصویر زمینه آبی فلات ایران و تصویر زمينه نارنجی گستره حکومت هخامنشیان است. آب مهمترین عنصر حیاتی در فلات ایران بوده است و هر پادشاهی سعی داشته سرچشمه و حوزه آبریز، این گوهر گرانبها را در اختیار داشته باشد .

متدولوژی گفتگو

آیا تا به حال در این نکته تامل داشته اید که در برخی از مجامع و نزد برخی از افراد، تا گفتگویی پیش می آید و در خصوص برخی موضوعات صحبت می شود، نوعی بی میلی برای مشارکت در گفت و گو و حتی تنفر از بحث جاری سراسر وجودتان را در بر می گیرد تا جایی که تحمل ماندن و گوش دادن هم در شما باقی نمی ماند.

دیگر اصناف وظیفه گرایی در اخلاق حرفه ای

در قسمت قبلی این نوشتار، به موضع وظیفه گرایان در باب “اخلاق حرفه ای” رسیدیم و از آن میان، با نگرش طبیعت گرایانِ وظیفه گرا آشنا شدیم. نگرش آنها را محک زدیم و سعی نمودیم به ذهن آوریم که چنین افرادی در هنگام مواجهه با تعارضات میان  وظایف اخلاقی و وظایف حرفه ای چه تصمیمی می گیرند و به کدام سو تمایل می یابند.

قلم حاما